woensdag 30 november 2011

Insense, Rise to Remain, Ghost, Trivium en In Flames * 30 november 2011, 013 - Tilburg


Setlist Insense:
Death For Me. Death for you, Surviving Self Resentment, Welcome Whore en Burn en Beautiful Fire.
Setlist Rise to Remain:
Intro, The Serpent, This Day Is Mine, City of Vultures, Power Through Fear, Nothing Left en Bridges Will Burn.
Setlist Ghost:
Masked Ball, Con Clavi Con Dio, Elizabeth, Prime Mover, Stand By Him, Satan Prayer en Ritual.
Setlist Trivium:
Capsizing The Sea, In Waves, Drowned and Torn Asunder, A Gunshot to the Head of Trepidation, Built to Fall, Caustic Are the Ties That Bind, Black, Dying in Your Arms,
Pull Harder on the Strings of Your Martyr, Down From the Sky, en Throes of Perdition.
Setlist In Flames:
Sounds of a Playground Fading, Deliver Us, All for Me, Trigger, Alias, Colony, Swim, The Hive, The Quiet Place, Where the Dead Ships Dwell, Fear Is the Weakness, Come Clarity, Ropes, Darker Times, Liberation, Only for the Weak, Delight and Angers, Cloud Connected, The Mirror's Truth, en Take This Life.


De opvallende zanger van Insense

Rise to Remain gaat los

Zomaar op een gewone woensdagavond op de laatste dag van november was in 013 een mooie avond gepland. Zo wilde ik graag eens Trivium en In Flames zien, nu kwamen ze op dezelfde avond. Er was ook nog support van Insense, Rise to Remain en Ghost. Dus dat was nogal pittig, vijf bands op één avond. Tot de één na laatste dag getwijfeld of ik met de trein zou gaan omdat de laatste naar Utrecht om 23:44 zou vertrekken uit Tilburg. Nu was ik niet geheel fit (geweest) en was het een paar dagen voor het begin van de avond bekend geworden dat het was uitverkocht. Een volle bak, vooraan staan in combinatie met bier en het vele toiletbezoek (die laatste twee dingen als ik met het openbaar vervoer zou gaan) deed me besluiten om met de auto te gaan. 

De sint en zijn knechten zorgden voor een prima optreden

Dit bleek achteraf zeer gelukkig uit te pakken, de trein van 23:44 naar Utrecht zou nooit vertrekken omdat er een springer (en hij heette geen Jerry) bij Best op het spoor gesprongen was. De heenweg verliep redelijk goed, al blijft het altijd even zoeken hoe je precies de parkeergarage bij 013 moet vinden. Ik was ruim voor het concert begon binnen en had al snel de nodige aanspraak. Eerst met drie in Groningen economie studerende Indonesiërs en daarna met twee stelletjes. Het ene stel uit Nijmegen kwam vooral voor Trivium en het andere stel kwam uit Friesland en zij was helemaal wild van In Flames. Het was wel lekker koel later op de avond bij het optreden van deze band, ze wapperde namelijk flink met haar haren. 


Trivium

Insense was de eerste band van de avond. Het valt niet mee als beginnend bandje, mag je voor een half gevulde zaal vier nummers komen spelen. Een beetje in hetzelfde muziekgenre van de avond (behalve Ghost dan) maar dan wel een stuk minder. Grappig, maar het ene oor in en het andere weer uit wat mij betreft. Hierna de beurt aan Rise to Remain. Best aardig wat gedraaid en veel bekeken op YouTube in huize van Schaik. Leuke band en lekker in het gehoor liggende nummers. Vooral This Day Is Mine vind ik een heerlijk nummer met een gave riff. De zanger (Austin) is de zoon van de beroemde Bruce Dickinson (zanger Iron Maiden) en heeft wel wat weg van een Mexicaanse springboon. Op het eind van de setlist ging ie nog twee keer het publiek in.


In Waves!

Gitarist in aktie

Nu was het tijd voor Ghost. Op Graspop dit jaar had ik ze gemist en dit was een leuke gelegenheid om deze Sint met zijn knechten eens te aanschouwen, het was tenslotte al bijna 5 december...... Ik vond het een geslaagd optreden van deze vreemde eend in de bijt. De band is begonnen in 2008 en niemand weet wie deze bandleden zijn, de zanger noemt zich Papa Emeritus. Zeventiger jaren muziek in een zaal met overwegend jong publiek. De reactie van de menigte was enthousiast maar af en toe leek het erop dat men niet goed wist wat te doen. Grappig was wel dat er diverse keren sinterklaasliedjes werden gezongen en toen het optreden afgelopen was werd er "Dag Sinterklaasje" ingezet. Nu was het tijd voor Trivium. Ik kocht van mijn laatste twee muntjes een biertje en gaf er één aan de bewaker van mijn mooie plekje vooraan (na het optreden van Trivium kwam ie me pardoes nog een colaatje brengen, geweldig......). 

Zanger Matt Heafy in aktie

Het publiek gaat los

Trivium was erg goed, alles klopte en de setlist was mooi uitgebalanceerd. De band is na een paar mindere jaren weer helemaal terug en het enthousiasme spatte er vanaf. Zo begon zanger Matt Heafy het concert met een volledige begroetingszin in het Nederlands! Ook werden er door de bandleden aan het einde van het optreden nog wat foto's gemaakt. Het moet dan ook een heel mooi gezicht zijn vanaf het podium denk ik, zo'n naar achteren langzaam omhoog lopende zaal met balkon en nog volledig uitverkocht ook. Hopelijk zie ik ze weer op Graspop 2012. 

Als laatste In Flames. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de laatste band het best zou zijn maar het was dus wel zo. Helaas was in het eerste gedeelte van de set de stem van de bebaarde zanger Anders Fridén niet zo goed te horen maar gelukkig herstelde dat later wel. Prachtige nummers, afwisselend, knalhard en rustig, het waren op een paar na allemaal grote "hits" die voorbij kwamen. Onze vriend zat wel regelmatig op de "praatstoel" maar dat stoorde me eigenlijk niet zo. Hij had namelijk vaak wel lollige opmerkingen en humoristische onderonsjes met het publiek. Er vormde zich op een gegeven moment zelfs een circle pit en op aanmoediging van de band werd er bij enkele nummers volop gecrowdsurft (tot verdriet van de security). Ben tot de allerlaatste noot gebleven en na een handdruk van het aardige Friese stelletje de jas gaan halen. Helaas (vooral voor Robin) was het me niet gelukt één van de vele rondvliegende plectrums (bij vooral Trivium) te vangen. Om 00:50 was ik weer thuis na een uiterst geslaagde avond. 

Zanger Anders Fridén van In Flames


De gitarist en basgitarist Niclas Engelin en Peter Iwers (In Flames)


De vrolijke gitarist Björn Gelotte van In Flames


Lees ook een review op: 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten