Posts tonen met het label Masterplan. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Masterplan. Alle posts tonen

vrijdag 24 april 2026

Masterplan * 23 april 2026, Nobel - Leiden

 


Setlist Masterplan:
Chase The Light, Enlighten Me, Spirit Never Die, Lost and Gone, Crimson Rider, Back for My Life, Through The Storm, Kind Hearted Light, Keep Your Dream Alive, Crystal Night, Shadow Man, Soulburn en Heroes. Toegift: Crawling From Hell en The Time of the Oath (Helloween cover).

Masterplan


Bassist Jari Kainulainen

Als mijn zusje uit Canada over is, deze keer omdat mijn zoon Robin ging trouwen, kijk ik altijd of ergens een leuk optreden gepland is. Zo is ze ook al eens mee geweest naar Jesco, The Rivals en Epica. Gelukkig stond er ook nu met masterplan een fijne metalband in de agenda, Masterplan in Nobel, Leiden, dus kaartjes hiervoor gekocht. Had de band ooit eens gezien en moest wel heel erg ver terug zoeken, op 11 maart 2007 als support van Saxon. Op mijn eigen blog las ik dat ik ze erg goed had gevonden, vanavond dus daarom mijn Saxon shirt aangedaan…… M'n zus kreeg mijn Helloween shirtje aan en we gingen met de auto, we hadden deze week een heel druk programma en op de website van Nobel stond dat de hele avond vanavond maar vijf kwartier ging duren, dat is ook wel heel erg weinig tijd om heel veel bier en wijn te drinken…

Axel Mackenrott op keyboard


Drummer Kevin Kott

We kwamen iets te vroeg aan bij de zaal, het viel mee met de drukte op de weg, toch al wat minder verkeer in verband met de voorjaarsvakantie. Eerst een klein stukje historie over de band. In 2001 richtten gitarist Roland Grapow en drummer Uli Kusch, nadat ze beiden waren ontslagen uit Helloween, de band Masterplan op. Na een mislukte poging bij Russell Allen en Michael Kiske werd Jorn Lande de zanger en maakte hij de line-up compleet. Hun eerste volledige album, getiteld "Masterplan", werd uitgebracht in 2003 en geproduceerd door Andy Sneap. De band ontving in 2004 de "European Border Breakers Award" van de Europese Commissie voor het succes van hun debuutalbum in heel Europa. 

Gitarist Roland Grapow


Nog een keertje

In januari 2005 bracht Masterplan hun tweede album uit, "Aeronautics", wederom geproduceerd door Andy Sneap en ook nu zeer goed ontvangen. Tijdens het schrijven van het derde album stopte zanger Jørn Lande met als reden "muzikale meningsverschillen".  Een jaar later stapte ook Uli Kusch uit de band. Het derde album van de band, toepasselijk getiteld "MK II", werd uitgebracht op 26 februari 2007. Het werd ditmaal geproduceerd door de huidige leider van de band, Roland Grapow, in zijn eigen studio in Slowakije. De opnames vonden plaats in september en oktober 2006.

Mooie smile had de man


Veel plezier

Na de albums "Time to Be King" in 2010 en "Novum Initium" in 2013 kwam de band in 2017 met de release van "PumpKings",  hier staan heropnames op van Helloween-nummers die Roland Grapow schreef toen hij nog in de band zat, deze werd niet al te best ontvangen. Na alle kritiek verklaarde Grapow dat het geen wraakactie was voor zijn ontslag bij Helloween of voor het feit dat hij niet was uitgenodigd voor hun Pumpkins United World Tour in 2017. 

Vanaf de bar gezien


Veel interactie met het publiek

De band doet dit jaar dus een tour met zo'n 20 optredens (waarvan liefst drie in Nederland), genaamd naar het nieuwe album "Metalmorphosis" waarvan de release gepland is op 26 juni 2026. Door alle bezettingswisselingen en onrust binnen Masterplan is dit pas het zevende reguliere album van de band in 25 jaar en vanavond was de opener van het nieuwe album "Chase the Light" ook de opener van de set.  Verder werd er nog twee andere nieuwe nummers gespeeld, "Through the Storm" en "Shadow Man".  De laatste was geloof ik de allereerste keer, eerlijk gezegd kwamen de nieuwe nummers wat minder goed bij me binnen dan de oudere. Van het allereerste album werden vanavond heel veel nummers gespeeld, Zo stonden "Enlighten Me", "Spirit Never Die", "Kind Hearted Light", "Crystal Night", "Soulburn" en "Heroes" op de setlist. 


Zanger Rick Altzi


Was wat verkouden

Natuurlijk waren er vanavond weer tal van bekenden, zoals Marcel Deen, Eus Straver en Kick Verhaegen en ik vergeet er vast nog wel een paar. In het begin van de set was de bas een beetje teveel aanwezig maar naarmate het optreden vorderde werd het geluid steeds beter. Zanger Rick Altzi was een paar dagen ziek geweest en bij de eerste paar nummers moest zijn stem wat warm worden maar ook dat werd steeds beter en de mannen hadden er vanavond erg veel zin in. Het blijft toch super leuk om te zien dat zulke veteranen zoveel plezier uitstralen op het podium. Toetsenist Axel Mackenrott trok regelmatig gekke bekken tegelijk met het blahblah geluid van zijn keyboard. Zanger Rick Altzi had de nodige anekdotes voor de zaal en moedigde het publiek regelmatig aan om mee te doen. 


Drummer Kevin in het zonnetje


De band bedankt het publiek

Met de knallers "Soulburn" en "Heroes" werd de set afgesloten en werd er gedold of er nog een toegift van één of twee nummers moest komen. Het werden er twee en bij het eerste nummer moesten we allemaal meezingen en werden alle bandleden één voor één voorgesteld en mochten ze een solootje doen. Na de Helloween cover "The Time of the Oath" was het heerlijke metalavondje dan toch echt afgelopen.  We gingen nog naar de pantry waar het nog een tijdje gezellig was, namen nog een laatste drankje en gingen met de bandleden en nog wat gezellige gasten op de foto. Ik heb zelf nog een tijdje met zanger Rick Altzi gekletst, super aardige gast. Jammer genoeg had de merchandising geen vinyl bij zich, anders had ik vast en zeker nog wat gekocht. Op de terugweg in de auto draaiden we de set nog een keer en gingen m'n zusje en ik zingend op weg naar huis. 


Ik met Rick


Met de hele band en wat andere gasten


De setlist, dank Marcel Deen


Masterplan - Keep Your Dream Alive (part)


Masterplan - Heroes








zondag 11 maart 2007

Masterplan en Saxon * 11 maart 2007, Paradiso - Amsterdam


Setlist Masterplan:
Spirit Never Die, Enlighten Me, Crystal Night, Soulburn, Keeps Me Burning, Back for My Life, Kind Hearted Light en Heroes. 
Setlist Saxon:
State of grace, Let me Feel Your Power, Motorcycle Man, If I Was You, Strong Arm of
the Law, Great White Buffalo, Travellers in Time, To Hell and Back Again, Red Star
Falling, Requiem, Princess of the Night, Crusader, I`ve Got to Rock, Atila the Hun,
Dallas 1 PM, 747 (Strangers in the Night), And the Band Plays On, Power & the Glory,
Wheels of Steel, Denim and Leather en Ashes to Ashes. 

Zanger Biff Byford heeft uitstraling én een goede strot 

Gezellig met André en Hans naar Amsterdam om Saxon te zien in een leuke zaal. Masterplan was het voorprogramma, dit viel erg in de smaak. Goede band, jammer dat Jorn Lande net was vervangen door Mike DiMeo maar ook Mike deed het bepaald niet verkeerd. Ben een grote fan van Saxon, maar dit was wel het minste optreden. Dit kwam vooral omdat vanavond het geluid veel te hard stond. Collega Peter de Rooij kwam ook nog even langs maar was snel weer weg...... Saxon heeft een nieuw album uit, getiteld ‘The Inner Sanctum’ hiervan werden maar liefst zeven nieuwe nummers gespeeld. 


Jammer dat het geluid zo hard stond 

Voor mij persoonlijk was één van de hoogtepunten het geweldige "Great White Buffalo". Zoals altijd had Biff het weer goed naar zijn zin en had weer veel interactie met het publiek. Bij de nummers “Dallas 1PM”, “747 (Strangers In The Night)”, “And The Bands Played On” en “Princess Of The Night” gaat de zaal helemaal uit zijn dak. Ook tijdens de toegiften “Wheels Of Steel” en “Denim And Leather” gaat het flink los en ontstond er zelfs nog een kleine pit. Jammer van het wat te harde geluid maar voor de rest een hele geslaagde avond.


Lees ook een review op: 
http://www.metal-experience.com/
http://members.chello.nl/k.dogger2/verslagen/saxon.html