Posts tonen met het label Riverside. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Riverside. Alle posts tonen

zondag 22 oktober 2023

Lesoir en Riverside * 19 oktober 2023, Tivoli Grote Zaal - Utrecht

 


Setlist Lesoir:
Push Back the Horizon, Mosaic, You Are the World, Somebody Like You,
Babel (alleen het The Warning deel), Dystopia, The Drawer en Two Faces.
Setlist Riverside:
#Addicted, 02 Panic Room, Landmine Blast, Big Tech Brother, Left Out, Post-Truth,
The Place Where I Belong, We Got Used to Us, Egoist Hedonist en Friend or Foe? Toegift: Self-Aware en Conceiving You.


Lesoir


Maartje Meessen op de akoestische gitaar

We waren deze keer met z'n viertjes op pad en trof ook nog een oud-collega in de zaal die ik al heel lang niet meer gezien had. Erg leuk! Vorig jaar bij het afscheid van Kayak maakte ik voor het eerst kennis met de band Lesoir uit Maastricht. De band is beïnvloed door Anathema, Porcupine Tree en The Gathering en begon mooi op tijd. De drie heren en twee dames maken mooie progrock en ondanks dat ik niet snel naar een headliner tour zou gaan van de band was het toch goed te pruimen. Het zijn allemaal uitstekende muzikanten en multi instrumentalist/zangeres Maartje Meessen (in het dagelijkse leven docent) stal wel de show wat mij betreft. Ik vond de wat "steviger" nummers leuker zoals Babel, Dystopia en vooral de afsluiter Two Faces. Van het normaal gesproken 20 minuten durende Babel werd alleen het The Warning deel gespeeld. Prima begin van de avond, maar nu Riverside.


Drummer Bob van Heumen


Gitarist Ingo Dassen was erg goed op dreef

Deze band volg ik al een tijdje. Ik had Riverside in 2013 in de Vorstin gezien en was toen zo enthousiast dat ik ze een jaar later opnieuw bezocht, nu in de Boerderij in Zoetermeer. Twee jaar later overleed gitarist Piotr Grudzinski wat een enorme schok veroorzaakte binnen de band (die verder nauwelijks line-up wisselingen had gehad en nog steeds niet). De band wilde de plek niet definitief "weggeven" aan een ander, dus werd vanaf 2017 gewerkt met een toerend lid, Maciej Meller. Uiteindelijk werd in 2020 toch besloten om deze als vast bandlid op te nemen. In zijn begintijd bij de band vond ik zijn gitaarwerk wel wat vlakker, Piotr legde altijd zijn hele ziel en zaligheid is zijn spel, maar inmiddels heeft hij zijn draai wel gevonden.


Riverside


Zanger/bassist Mariusz Duda

De progressieve rock en heavy metal band Riverside werd in 2001 opgericht door Piotr Grudzinski, Piotr Kozieradzki en geluidsman Jacek Melnicki. Nadien voegde Mariusz Duda zich bij hen, en kwam in 2003 de eerste demo genaamd Riverside uit. Wegens uiteenlopende meningen vertrok Melnicki, waarna toetsenist Michel Lapaj werd aangetrokken. Nadat in 2004 hun debuutalbum Out of Myself was verschenen, kwam de band bij platenmaatschappij InsideOut onder contract. In 2005 kwam hun tweede album Second Life Syndrome uit, in 2006 gevolgd door de EP Voices in My Head. In 2007 kwam het derde volwaardige album uit: Rapid-Eye Movement. Met dit album was hun trilogie Reality Dream compleet.


Geweldige bassist en fijne stem


Gitarist Maciej Meller

Daarna volgden nog vijf albums, deze worden door de prog liefhebbers (net als de eerste drie albums overigens) allemaal zeer hoog gewaardeerd. De muziek van Riverside wordt wel omschreven als een mengeling van Anathema, Dream Theater, Opeth, Pink Floyd en Porcupine Tree. Hun muziek is een mengeling van metal, symfonische en psychedelische rockmuziek, en bevat langdurige, soms esoterisch aandoende muziekstukken van keyboard en gitaar, waarbij de bas altijd prominent aanwezig is, met daarnaast op zijn tijd heavymetal-riffs. Vanavond staat in het teken van het net uitgekomen album ID.ENTITY. Deze plaat is een lichte trendbreuk met alle voorgaande, het is wat toegankelijker geworden al geldt dat zeker niet voor ieder nieuw nummer.


Nog een keer de geweldige Maciej Meller


Indrukwekkend optreden

Er worden vanavond nogal wat nummers van gespeeld, achtereenvolgens Landmine Blast, Big Tech Brother, Post-Truth, The Place Where I Belong en Friend or Foe? en Self-Aware. Als je goed geteld hebt werd er dus maar één nummer NIET gespeeld van het nieuwe album. Er wordt geopend met twee oudere nummers, #Addicted en 02 Panic Room, inmiddels wel "hits" van de band. Ook Egoist Hedonist en de heerlijke afsluiter Conceiving You zijn blijvertjes. Muzikaal is het vanavond weer een waar feest geworden, de band verveeld geen moment en ik heb genoten van de hernieuwde kennismaking.


Op de drumriser


Mariusz Duda

Het is uitverkocht vanavond maar mede daardoor is het mij wel wat te vol. Bij de in/uitgangen staan groepjes mensen en ook de trappen zitten vol en dat lijkt me niet de bedoeling. Een klein minpuntje is soms wel dat zanger/bassist Mariusz Duda iets teveel praat, maar gelukkig wel met de nodige humor. Op technisch vlak zijn het wel fenomenale muzikanten en live zijn de solo's zeer indrukwekkend. Eén van de hoogtepunten was toch wel, We Got Used to Us, wat een mooi nummer is dat toch. Ook mijn concert maatjes vonden het erg geslaagd, collega Ruud onderging zijn vuurdoop vanavond en was ook zeer onder de indruk. Volgende keer weer een keertje mee?


Mooi overzcht van boven


Michal Lapaj op keyboard


Drummer Piotr Kozieradzki


Geweldige avond gehad









dinsdag 15 april 2014

Votum en Riverside * 15 april 2014, De Boerderij - Zoetermeer


Setlist Votum:
Vicious Circle, Steps In The Gloom, Cobwebs, Bruises, New Made Man en The Pun.
Setlist Riverside:
New Generation Slave, The Depth of Self-Delusion, Feel Like Falling, Out of Myself,
Acronym Love, Reality Dream III, Goodbye Sweet Innocence, Living in the Past,
We Got Used to Us, Egoist Hedonist, Escalator Shrine, Second Life Syndrome en Celebrity Touch.



Erg goed voorprogramma: Votum


Drumstel Riverside

Voor de vierde keer deze week naar een concert. Of ik dit erg vond? Nee integendeel ik vond het jammer dat deze vier in korte tijd alweer werden afgesloten. Kwam ook doordat Gotthard, Sonata Arctica en House of Lords erg leuk waren geweest en toch ook zo verschillend. Ook Riverside is weer compleet anders maar probeer dat maar eens uit te leggen aan iemand die niet van metal houdt. Jammer dat ik net als bij Gotthard alleen op pad moest, maar niemand van mijn concertmaatjes had zin. Nou dat was wel anders toen ik in de Boerderij kwam. Het was al aardig druk maar ik kon nog wel mooi vooraan staan. Later was de hut stampvol en stonden er zefs mensen in de toegangshal van de zaal. Ook op het balkon stond het rijen dik met mensen, hoezo is Riverside populair?



Gitarist Piotr Grudzinski met zanger/bassist Mariusz Duda


Toetsenist Michal Lapaj

Het podium voor het voorprogramma was over de gehele breedte maar twee meter breed en daar stond de band Votum. Goededag dit was nog eens een opener! Beter dan het hoofdprogramma is misschien wel wat overdreven maar dan kwamen ze wel heel dicht in de buurt. Hou deze band in de gaten! Na deze knaller begon de intro van Riverside en begon de band meteen met een knaller, New Generation Slave. Heerlijk nummer en de band wisselde de bekendere nummers vanavond af met een aantal verrassende keuzes. Vond niet alles even goed maar er zaten wel hele gave nummers tussen.



Mooi ingetogen gezongen nummer Goodbye Sweet Innocence


 
Geconcentreerd gitaarspel

De band oogde verder erg ontspannen en er konden regelmatig grapjes af. Ik kon me dat niet zo herinneren van de vorige keer in de Vorstin maar het was leuk om te zien. Ook waren er nummers bij waarop meegeklapt kon worden en dat is bij deze muziek niet zo heel standaard. De band speelde een hele lange set en mudvolle zaal reageerde daar dankbaar op. Na het nummer Escalator Shrine ben ik vast mijn jas (en laatste biertje) gaan halen en heb vanaf het balkon het laatste stuk van het optreden bekeken. Erg gave avond van een superstrakke band, de mannen zijn ongelofelijk goed op elkaar ingespeeld. Zo kwam er een mooi einde aan een week vol van concerten.



Vanaf het balkon





zaterdag 21 september 2013

Maqama en Riverside * 21 september 2013, De Vorstin - Hilversum



Setlist Maqama:
Exile, Judas, My Gospel, Uciekaj. Lastman, Darfur, Afryka, Ronin, Circus en Dream Catcher.
Setlist Riverside:
New Generation Slave, The Depth of Self-Delusion, Feel Like Falling, Driven to Destruction, Reality Dream III, Living in the Past, We Got Used to Us, Egoist Hedonist, 02 Panic Room en Escalator Shrine. Toegift: Celebrity Touch en Left Out. Toegift 2: Second Life Syndrome.

Maqama was een leuk voorprogramma


Gitarist Maqama met zijn "voetpedalen"

Renate was onverwachts een aantal dagen naar Valencia, Robin bij zijn vriendin en Rick zat met zijn team gezellig aan het bier. Dus ik even gekeken wat er zoal was te beleven en dat was best de moeite waard. Riverside stond al jarenlang op mijn lijstje en die traden op in de Vorstin. Zo vertrok ik in mijn eentje dus tegen half acht naar Hilversum en was al vlak voordat de zaal open ging bij de ingang. Het voorprogramma was ook een Poolse band, Maqana en was best de moeite waard. Goed ingespeelde band met prima zanger, leuke opwarmer! 


Plectrum van Maqama


"Voetpedalen" van de gitarist van Riverside

Riverside begon iets over half tien en stopte pas om 23:45 uur, de mannen hadden er zin in en het was een prima optreden. Heerlijke nummers, gelukkig zijn de laatste cd's wat pittiger en live was het zowiezo allemaal wat vlotter. Ik stond aan de linkerzijde bij de gitarist, de strook hiervoor moest vrijgehouden worden voor een professionele Nederlandse cameraman die het hele concert vastlegde. Ook op het podium en balkon stonden camera's, ik geloof in het totaal zeven. Zijn vrouw was constant foto's aan het maken, ze waren al fan vanaf het allereerste uur en hadden de band al zo'n 50 keer gezien. Heb daar altijd wat moeite mee met die vergaande verafgoding, volgens mij hebben ze zelf niets van het concert gezien. Toen er op een gegeven moment nóg een stuk of drie fotografen om me heen stonden werd ik er wel een beetje kriebelig van. Maar goed het zal er allemaal wel bij horen. De band speelde erg strak en het zijn allemaal topmuzikanten, het was dus genieten geblazen. Heb er dan ook geen minuut spijt van gehad dat ik er naartoe ben gegaan. Was om half één weer keurig thuis na een toffe avond. 


Heerlijk avondje


Zanger, basgitaris Mariusz Duda


Even een intermezzo met het publiek


Gitarist Piotr Grudzinski


De drummer in het "zonnetje"