Posts tonen met het label Serpentyne. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Serpentyne. Alle posts tonen

vrijdag 24 maart 2023

Serpentyne, Temperance en Tarja * 17 maart 2023, Patronaat - Haarlem


Setlist Serpentyne:
Away from the World, Jeanne d'Arc, Prophetess of Dreams, Helen of Troy en Angel of the Night.
Setlist Temperance:
Pure Life Unfolds, Breaking the Rules of Heavy Metal, Start Another Round,
The Last Hope in a World of Hopes, Diamanti, Of Jupiter and Moons en Catch the Dream.
Setlist Tarja:
Serene, Demons in You, My Little Phoenix, Anteroom of Death, Diva, Goodbye Stranger,
Silent Masquerade, Nemo, The Golden Chamber (Loputon Yö) / You and I, Undertaker,
Tears in Rain, Victim of Ritual, Innocence, I Walk Alone, Dead Promises en Until My Last Breath.

St. Bavo kerk in Haarlem


Bijna Pasen

Op vrijdag 17 maart was het zover, na bijna drie(!) jaar konden we onze kaartjes verzilveren voor een optreden van Tarja in het Patronaat (Haarlem). De oorspronkelijke datum waarop het concert zou plaatsvinden was 9 april 2020, natuurlijk was corona heer debet aan. Ben en Hans kwamen naar ons stulpje en om 17:26 zaten we in de bus naar Utrecht centraal. Na twee keer overstappen waren we om 18:50 in Haarlem en zochten we de Frietkamer in de Zijlstraat (monopoly) op voor een snackje. Zo kwamen we precies op tijd de zaal binnen om kippenvel te krijgen van de eerste band, genaamd Serpentyne. Niet omdat het zo mooi was maar wat zong dat mens vals zeg…


Serpentyne


Biertje!

Gelukkig zong er regelmatig een zanger mee en liep er een tape mee anders was het helemaal niet om aan te horen geweest. Fijn dat de bar goed bereikbaar was (het was niet helemaal uitverkocht) dus werden er regelmatig halve liters gehaald. Nadat we de eerste support band hadden doorstaan sloot er met Tommy nog een collega van Ben aan. Gelukkig was de tweede support band Temperance erg geslaagd, maar dat wisten we eigenlijk wel. We hadden de band in november 2021 nog zien optreden op het Brainstorm festival en daar hadden ze een prima indruk achterlaten.


Temperance


Temperance wat dichterbij

We werden wel erg verrast toen de band het podium opkwam, want waar was zangeres Alessia Scolletti? Vooral Hans was erg teleurgesteld…… Net nog even gekeken op de Wiki pagina van de band en inderdaad zij heeft de band verlaten op 27 januari jongstleden, samen met drummer Alfonso Mocerino. Na enig speurwerk kwam ik erachter dat de (tijdelijk?) nieuwe zangeres Kristin Starkey heet. Op haar eigen pagina is te zien dat deze dame nogal wat opera stukken zingt in diverse talen en rollen heeft gedaan. Sinds de corona pandemie zingt zij regelmatig metal nummers met de diverse bekende muzikanten. Denkbaar is dat Temperance deze in Zweden levende Amerikaanse dame via YouTube heeft gecontacteerd.


Zangeres Kristin Starkey


Gitarist/zanger Marco Pastorino

Het werd een prima optreden van een uitstekende band. Wat mij betreft is deze zangeres een blijvertje, waarom zal je zeggen? Kristin heeft een prachtige warme stem in tegenstelling tot haar voorgangster, deze had een wat schellere stem. Van het laatste, goed ontvangen album Diamanti werden de nummers Pure Life Unfolds, Breaking the Rules of Heavy Metal en het titelnummer gedaan. Toch wel knap dat deze Amerikaanse het geheel in het Italiaans gezongen nummer deed. Het is dan wel een “hitje” maar het is geen eenvoudige taal, maar misschien deed ze maar wat en zong ze over pizza’s en spaghetti en hadden wij het niet in de gaten. De dame had het in ieder geval erg naar het zin en ook de combinatie met zanger Michele Guaitoli was erg mooi om te horen en zien. Ook gitarist Marco Pastorino laat zich vocaal prima gelden. Dit drukke baasje is ook actief in Even Flow, Fallen Sanctuary, Wonders en Virtual Symmetry. Afgesloten werd het leuke optreden met het lekkere nummer Catch the Dream.


Veel duetten


Uit volle borst

Nu was het vanavond tijd voor hoofdact Tarja, verschillende keren eerder gezien en we hadden er erg veel zin in. Nog even voor diegenen die niet precies weten wie deze dame is, Tarja Soile Susanna Turunen-Cabuli (geboren 17 augustus 1977) is ook bekend als Tarja Turunen of gewoon Tarja. Zij is een Finse heavy metal zangeres, vooral bekend als de voormalige zangeres van Nightwish. Ze is een sopraan met een bereik van drie en een half octaaf. Ze richtte in 1996 samen met Tuomas Holopainen en Emppu Vuorinen Nightwish op. In 2005 werd ze uit de band gezet en in 2006 begon ze een solo carrière die inmiddels zeer geslaagd is te noemen. De muziek die ze maakt ligt wel wat in de lijn van Nightwish maar zeker wel met een eigen twist. De nummers zijn bijvoorbeeld niet meer zo lang maar wel krachtig die live behoorlijk stevig uitpakken. Heel eerlijk gezegd denk ik dat het achteraf heel goed heeft uitgepakt, voor de band maar ook voor Tarja. Zij doet nu veel meer haar eigen ding en lijkt ook veel vrijer en zeker ook vrolijker te zijn.


Marco Pastorino en Michele Guaitoli


Uitstekend optreden

Er konden nu ook eindelijk wat nieuwe nummers gespeeld worden. Nou ja, nieuwe nummers… Net als dat dit optreden drie jaar later plaatsvindt dan oorspronkelijk gepland, is ook het album In The Raw inmiddels van 2019. Met Serene, Goodbye Stranger, Silent Masquerade en het akoestische The Golden Chamber (Loputon Yö) werden er uiteindelijk vier nummers van gedaan. Even gingen de gedachten nog uit naar Nightwish toen Nemo gespeeld werd. Ze heeft inmiddels keuze uit zes solo albums (tel de twee kerst albums niet mee) en de muziek springt in een oogwenk van melodieuze rock naar thrashing gitaren, ondersteund door keyboards en cello bij bijvoorbeeld Demons In You en My Little Phoenix. Tussendoor was Tarja even weg, de lange jurk werd ingeruild door een latex pakje, later bij de toegift had ze weer een jurk aan.


Het hoofdprogamma van vanavond


Tarja

Er werd afgesloten met een ijzersterk kwartet, het heerlijke en stevige Innocence, de “hit” en lekkere meezinger I Walk Alone, en de twee knallers Dead Promises en Until My Last Breath. Haar begeleidingsband was ook nu weer fenomenaal, baslegende Doug Wimbish, het gitaarspel van Alex Scholpp, toetsenist Christian Kretschmar en niet te vergeten de geweldige Max Lilja op cello. Wie er achter de drumkit zat vandaag heb ik (nog) niet kunnen achterhalen. Al met al heeft de Finse zangeres zichzelf keer op keer opnieuw bewezen, nieuwe genres verkend en haar grenzen opgezocht, waardoor ze, ondanks haar herkenbare geluid, een zeer veelzijdig optreden heeft neergezet. De vocalen zijn altijd tot in perfectie uitgevoerd (al laat haar Engelse uitspraak soms nog iets te wensen over), de liedjes altijd even catchy, de arrangementen en composities weldoordacht en wordt ze door een ijzersterke band begeleid.


Max Lilja op de cello


Mooi duo

Na afloop bleven we nog even hangen in de foyer, namen een laatste biertje en maakten we wat lol met enkele leden van Temperance. Hans kocht nog een shirtje van de band en we vergaten bijna dat we de laatste trein nog moesten halen. Dat werd dus snelwandelen naar het station… Gelukkig haalden we nog net de laatste trein van 23:48 uur naar Vlissingen. Ja je leest het goed, de trein naar Vlissingen. Gelukkig konden we op Amsterdam centraal overstappen naar Utrecht en ook nog een saucijzenbroodje kopen. Zoals eigenlijk standaard als we hier zijn konden we daar ook nog een plasje doen. Nadat we ook de allerlaatste bus naar Maarssen hadden gered kwamen we thuis na een zeer geslaagde avond, op naar de volgende!


Veel plezier


Mooie lichtshow


Tarja


Nog een keer


En nog een keer omdat ie zo mooi is


Lekker gitaarwerk


Veel plezier bij de drummer


4x Christian Kretschmar


Tarja


Vanaf het balkon


Even een rustmomentje met The Golden Chamber (Loputon Yö)


De band bedankt het publiek


Op de foto met Temperance


Tarja - Innocence


Tarja - I Walk Alone (part)










zondag 7 oktober 2018

Serpentyne, Stratovarius en Tarja * 7 oktober 2018, TivoliRonda - Utrecht


Setlist Serpentyne:
.
Setlist Stratovarius:
Eagleheart, Forever Free, Oblivion, Paradise, 4000 Rainy Nights,
Black Diamond, Destiny, Unbreakable en Hunting High and Low.
Setlist Tarja:
Demons in You, 500 Letters, Little Lies, Deliverance, Calling from the Wild,
Diva, Love to Hate, Innocence, Victim of Ritual en Until My Last Breath.

Serpentyne


Doedelzak!

Jammer genoeg door ziekte Kamelot gemist maar vanavond kon ik er weer tegenaan bij een "dubbelconcert" van Stratovarius en Tarja in Tivoli Ronda, Utrecht. We waren met een mooi groepje vanavond, Hans, Tom, Ben en ik gingen met de bus en Kimberley en Julie met Kevin zagen we later in de zaal. Na een biertje in het Gegeven Paard was de grote rij bij de trap weg en gingen we op ons vaste plekje in de zaal (links naast het podium) staan. 


Podium staat klaar voor Stratovarius


Stratovarius

Er was genoeg bewegingsvrijheid want het was verre van uitverkocht, wat is dat toch in Utrecht met metal? Er was ook nog een support vanavond, de band Serpentyne uit Engeland. Dit laatste zeg ik er expres bij want toen het mens begon te zingen dacht ik, waar komt deze band in hemelsnaam vandaan? Uit de Oekraïne ofzo of is ze gewoon lam? Het leek nergens op of was ze gewoon heel nerveus want de laatste twee nummers van de set waren eigenlijk best leuk. 


De mannen hadden er zin in


Gitarist Matias Kupiainen en toetsenist Jens Johansson

Nou was dat bij het één na laatste nummer niet zo gek, dat was namelijk instrumentaal….. maar het laatste nummer waarin ze (op een heel andere toonhoogte) wel zong was ook wel tof. Bij deze nummers werden er ook bijzondere instrumenten gebruikt, zoals diverse soorten doedelzakken en fluiten. Dat maakte nog wel wat goed, maar voor de rest een optreden dat me niet zal bijblijven of het moet zijn door de vreemde articulatie en bewegingen van de zangeres. 


4x zanger Timo Kotipelto


Drummer Rolf Pilve

Stratovarius was één van de twee headliners vanavond en daar heb ik altijd een zwak voor gehad. Vind het niet de beste power metal band maar ze hebben wel een aantal heerlijke nummers. De eerste kraker was meteen de opener, Eagleheart maar daarna ging het pas echt los met het lekker snelle Forever Free gevolgd door een splinternieuw nummer Oblivion. Natuurlijk, zoals altijd in de Ronda, was het geluid perfect en dat is zeker in het voordeel van een band zoals Stratovarius. Het was allemaal retestrak al sloeg de vonk nooit helemaal over. Met de twee grootste "hits" Unbreakable en Hunting High and Low werd het prima optreden afgesloten. 


Biertje!


Podium staat klaar voor Tarja

We waren lekker opgewarmd voor Tarja, tegen 22:00 uur begon zij met het optreden. Wat een geweld! Heb de band nu enkele keren aan het werk gezien en telkens valt het volle en heavy geluid op. Het is ook een genot om Tarja aan het "werk" te zien, het kost haar totaal, maar dan ook totaal geen enkele moeite om welke toon en noot uit haar keel te laten komen. Ook de cello geeft het geluid een enorme boost, deze wordt bespeeld door een oude bekende Max Lilja (ex-Apocalyptica). Inmiddels heeft de band zoveel eigen werk dat er in het uur wat er vanavond is ingeruimd geen plek meer is voor het oudere Nightwish werk. 


Tarja


Tarja!

Tarja heeft nu dan ook alweer keuze uit vijf solo-albums met zeer sterk werk. Wel was het opvallend dat in vergelijking met het optreden van eergisteren in Karlsruhe twee nummers (Undertaker en I Walk Alone) van de setlist gehaald waren. Wat daar precies de reden voor is geweest is me een raadsel. Maar goed, de toon werd gezet met de stevige nummers Demons in You en 500 Letters maar ook daarna waren er niet veel rustmomentjes. 


Max Lilja op de cello


4x trio

De bandleden kregen allemaal even een paar minuten om hun kunsten te vertonen en bij Calling From the Wild was Tarja even weg om wat andere kleren aan te doen. De leren broek was bijvoorbeeld vervangen door een glanzende latex versie. Ja en dan het laatste gedeelte van de veel te korte set was een aaneenschakeling van (voor mij in ieder geval) "hits". Love to Hate, Innocence, Victim of Ritual en Until My Last Breath. Heerlijk wat een geweldige avond was dit weer. We dronken nog even een afzakkertje en gingen na een worstenbroodje tevreden met de bus weer naar huis. 


Afscheid van het publiek


De setlist van Tarja


Afzakkertje in het Gegeven Paard