Posts tonen met het label Dool. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Dool. Alle posts tonen

zondag 28 december 2025

Dool * 21 december 2025, Tivoli Ronda - Utrecht

 


Setlist Dool:
Vantablack, In Her Darkest Hour, The Alpha, Oweynagat, Summerland, Wolf Moon, Be Your Sins, Dust & Shadow, Venus in Flames, The Shape of Fluidity, House of a Thousand Dreams en Hermagorgon. Toegift: To Whom May Lead the Blind.


Kerstsfeer in Utrecht


10 jaar Dool

Laatste concert van 2025 werd een festival, maar uiteindelijk toch ook weer niet.... Eén van mijn alltime favoriete bands kwam met een feestje omtrent het 10-jarig bestaan en organiseerde daarom een festival met de nodige gasten in mijn eigen stadsjie Utrecht. Helaas werd het festival door persoonlijke omstandigheden voor mij beperkt tot één optreden, maar natuurlijk wel de belangrijkste; namelijk het feestvarken zelf. Wel jammer, ik had normaal gesproken Gott, Messa en Harakiri For The Sky graag gezien, maar ja. Ik had mijn tweewieler op m'n werk neergezet en na een kwartiertje lopen stond ik om 20:15 uur op ons vertrouwde plekje in de Ronda. Net snel daarna kwamen m'n maatjes André en Paul ook bij me staan, namen we een biertje en kon het grote feest beginnen.  

Soundcheck


Setlist van deze speciale avond

Heb al heel wat keren op m'n blog mijn enthousiasme over DOOL niet onder stoelen of banken gestoken. Er is geen band die ik het afgelopen decennium zo vaak en vanaf het begin af aan gezien heb als DOOL. Op twee keer na net zo vaak als het jubileum vanavond, dus even rekenen... Ook nu kan ik alle superlatieven weer naar voren brengen, het is gewoonweg één van de allerbeste live acts van de laatste jaren. Doordat dit het 10-jarig jubileum was werden we verwend met een extra lang optreden en de setlist was in drie stukken verdeeld. Elk deel bestond uit één van de uitgebrachte albums en werd op volgorde van uitgifte gespeeld. We begonnen met "Vantablack", "In Her Darkest Hour", "The Alpha" en "Oweynagat" van het album "Here Now, There Then" uit 2017 alweer, daarna  "Summerland", "Wolf Moon", "Be Your Sins" en "Dust & Shadow" van "Summerland" uit 2020 en het laatste deel bestond uit "Venus in Flames", "The Shape of Fluidity", "House of a Thousand Dreams" en "Hermagorgon" van "The Shape of Fluidity" (2024). Vind het zelf wel heel vet dat ik deze drie albums én het live album allemaal heb op vinyl (én gesigneerd!). 

Gitarist Nick Polak


Raven

Zoals elke keer weer imponeert DOOL en blijft bijna twee uur lang hypnotiserend en foutloos presteren. Het eerste "blok" van vier nummers trekt meteen de volle aandacht en er wordt een stevige geluidsmuur opgetrokken. Eigenlijk zit er geen zwak moment in, net als bij het tweede "blok" van vier nummers. Elk deel heeft zijn eigen achtergrond, zoals dat bij de concerten van die periode ook was. Bij deel één dus niks, bij Summerland de rood gekleurde rook en bij het laatste deel een egale kleur op de achtergrond. De uitverkochte Ronda werd meegetrokken in een soort trance en gitaristen Nick Polak en Omar Iskandr laten zien wat ze in hun mars hebben. Raven lijkt steeds beter te gaan zingen en je kunt niet anders dan met open mond staan kijken. Als ik dan toch een klein beetje moet zeuren vind ik de afsluiting met de laatste twee nummers wat jammer. Niet omdat deze niet goed zijn, integendeel, "House of 1000 Dreams" en "Hermagorgon" zijn prachtig maar halen wel de vaart er wat uit. 


Raven zingt geweldig

Drummer Vincent Kreyder

Na afloop houdt Raven nog een praatje en zegt: mag ik één tip geven, wordt geen muzikant, geld verdien je niet, slapen doe je niet, natuurlijk kon ik m'n mond weer eens niet houden en riep "zuipen wel" tot hilariteit Raven, de band én zaal (zie onderstaand filmpje). Daarna is er nog een toegift in de vorm van een nieuw nooit eerder gespeeld nummer. Dit past natuurlijk wel heel mooi in de "tijdlijn" volgorde van deze avond want dit zal wel op het aankomende album terechtkomen. Dit is wel gelijk een nummer in lijn van wat de band perfect beheerst, een lekker hypnotiserende beuker. DOOL bewijst vanavond opnieuw dat het momenteel tot een van de allerbeste live bands hoort en ik blijf ze zeker volgen. Na afloop was het nog lange tijd heel erg gezellig al heb ik jammer genoeg geen bandleden meer gezien. Liza, Martijn, Rick, John en Ernst sloten zich bij ons drieën aan en we deden nog een paar biertjes en zo lag ik pas om 1:30 uur in m'n mandje.  

Basgitarist JB van der Wal


Volle bak


Oweynagat


Raven


Gezelligheid met Paul en André


The Shape of Fluidity


Geweldig optreden


Raven was in vorm


De band bedankt het publiek


Na afloop was het nog lang gezellig


Kon m'n mond weer eens niet houden...


Dool - Wolf Moon







vrijdag 27 december 2024

Spill Gold en Dool * 20 december 2024, Tivoli Pandora - Utrecht

 


Setlist Spill Gold:
Beast Machine Alien.
Setlist Dool:
Venus in Flames, Self-Dissect, The Hand of Creation, The Shape of Fluidity, Wolf Moon, The Alpha, God Particle, Currents, Evil in You, House of a Thousand Dreams, Hermagorgon, Love Like Blood en Oweynagat.

Proost, op een mooie avond!


Plaatjes maken (foto André)

Ik heb het waarschijnlijk al eens eerder aangegeven op deze blog maar zo af en toe komen er door de jaren heen bands voorbij die in mijn favorietenlijst terechtkomen. DOOL is er zo één en ik kan deze band niet vaak genoeg zien optreden, het is telkens weer een hoogtepunt voor mij. Thuis gaat regelmatig een elpee van de band (heb ze allemaal) op de draaitafel maar live is het toch een ander verhaal. Het komt veel steviger en zeer indringend binnen. Ik was in mei dit jaar ook bij de presentatie van het nieuwe album "The Shape of Fluidity" geweest in Annabel (Rotterdam, geboorteplaats van Raven). Daarna heeft de band een prachtige tournee gemaakt (dit optreden is daar ook een onderdeel van) en meer dan 40 keer opgetreden. De band heeft op de grote festivals Graspop, Hellfest, Wacken, Pinkpop en Resurrection Fest gestaan en was headliner op Baroeg Open Air. 


Nina de Jong op drums


Zangeres Rosa Ronsdorp, ook op synthesizer

Ik heb de groei van de band wel een beetje meegemaakt als je dat zo mag noemen. Ik zag ze in 2017 voor het eerst, dit was in de Helling in een heel intieme setting en was meteen zwaar onder de indruk. De jaren erna nog een aantal keren en vanavond wordt het alweer de zevende keer. Eigenlijk vind ik dat nog te weinig maar het is helaas niet altijd mogelijk om elke avond te gaan, je hebt soms ook wat andere verplichtingen natuurlijk. André, Hans en Tom waren vanavond ook mee en het werd opnieuw een geweldige avond. De supportband vanavond was Spill Gold. Deze tweepersoons band heeft net een nieuw album uit genaamd "ZaZa". Met Nina Jong op drums en Rosa Ronsdorp op vocalen en synth wordt er een heel bijzonder geluid op ons losgelaten. Het is nogal psychedelisch met ingewikkelde percussie. Het werd naarmate het optreden vorderde wel wat leuker maar dat kan ook aan de biertjes gelegen hebben. Niet een voorprogramma voor ons en we komen vanavond tenslotte voor DOOL.


Setlist Dool


4x Raven

Deze keer was de setlist net een beetje anders dan bij de elpee presentatie van mei jongstleden maar ook nu ging de zaal al heel snel mee in de sfeer die de band altijd weer weet neer te zetten. Er werd begonnen met vier nummers van het laatste album, de opener "Venus in Flames" is een heerlijk stoner achtig nummer met grunge invloeden. Na het lekkere rauwe "Self-Dissect" komt het donkere "The Hand of Creation" gevolgd door "The Shape of Fluidity". Dit is weer zo'n nummer waar DOOL het patent op lijkt te hebben, je komt in een wurggreep en het nummer is een echte oorwurm die nog dagenlang blijft nagalmen. Daarna is het tijd voor wat "oudere" nummers, natuurlijk de "hit" "Wolf Moon" van het album "Summerland" waar later in de set ook nog het oosters getinte "God Particle" van gespeeld wordt. 


4x drummer Vincent Kreyder


Vincent Kreyder

Tussendoor komt het dreigende, mysterieuze en psychedelische nummer "The Alpha" van het eerste album "Here Now, There Then" nog aan bod voordat we weer wat nieuwe nummers krijgen. "Currents", het vrolijke "Evil in You" met het opnieuw een zeer beklijvend refrein, het melancholische en donkere "House of a Thousand Dreams" en "Hermagorgon". Dit laatste nummer is een samensmelting van de woorden hermafrodiet en de monsterlijke figuren uit de Griekse mythologie (Gorgonen). Het nummer is zeer krachtig en de slepende doom riffs, teksten en het refrein zorgen ervoor dat je weer helemaal gehypnotiseerd staat weg te dromen. Afgesloten wordt er met de inmiddels bijna eigengemaakte cover van Killing Joke "Love Like Blood" en één van mijn favoriete nummers, het ruim zeven minuten durende Oweynagat. Het bestaat eigenlijk uit twee delen, een stevig uptempo rock deel gevolgd door een zalig vier minuten durend instrumentaal deel waarop de gehele zaal staat te headbangen. 


Gitarist Omar Iskandr


Geweldige gitarist


Raven van Dorst


Voluit

Tussendoor heb ik nog een filmpje gemaakt vanaf het balkon van het nummer "House of a Thousand Dreams" en trof daar George Oosthoek aan. Even gezellig gekletst en een fotootje gemaakt samen met zijn vriendin Elianne Anemaat en Charlotte Wessels (grappig feitje, ze waren er ook bij in 2017 in de Helling, ook toen hebben we een foto gemaakt, zie op deze blog. Dus blijkbaar ook die hard Dool fans). André, Hans, Tom, Sicco en ik zijn na afloop nog een tijdje gezellig blijven hangen en troffen daar ook Liza, Martijn en Paul aan. Ik was op het fietsje dus had de tijd aan mezelf, was gelukkig niet afhankelijk van het OV. Ook nog even op de foto gegaan met gitarist Nick Polak en drummer van de band Vincent Kreyder. Helaas kwam Raven niet meer naar de merchandising dus deze keer geen knuffel. Net zoals alle andere keren dat ik de band live heb zien optreden was het weer een intens en indrukwekkend optreden en gingen we zeer tevreden huiswaarts.  


Nog een keertje Raven


Bassist JB van der Wal


Helemaal gaan


Heerlijke show


Vanaf het balkon


Met George, Elianne, Charlotte en ?


Met Nick Polak


Met Vincent Kreyder


Met Liza, Martijn, Paul en de dames


Weer naar huis op m'n stalen ros


Dool - House of a Thousand Dreams










dinsdag 7 mei 2024

Of The Wand & The Moon en Dool * 2 mei 2024, Annabel - Rotterdam


Setlist :Of The Wand & The Moon::
.
Setlist Dool:
Venus in Flames, Self-Dissect, The Shape of Fluidity, She Goat, Summerland, God Particle, House of a Thousand Dreams, Currents, Evil in You, Love Like Blood, Oweynagat, The Hand of Creation en Hermagorgon.


Op weg naar Annabel


Lange rij met gemêleerd publiek

Het eerste plan was om met de trein naar Dool in Rotterdam te gaan. Maar omdat er niemand zin had om mee te gaan heb ik deze keer de auto maar gepakt en parking Hofplein als bestemming ingevoerd in mijn telefoontje. In mijn vroege jeugdjaren ben ik zoals zoveel generatiegenoten opgegroeid met Black Sabbath, Alice Cooper, Deep Purple, Led Zeppelin en nog wel een aantal van deze legendarische bands. Ondanks dat ik nog regelmatig een plaatje van deze bands op de draaitafel leg, ben ik altijd bezig met het luisteren van allerlei "nieuwe" bands en nieuwsgierig wat er zoal uit wordt gebracht. Telkens weer ontdek ik dat er nog steeds heerlijke albums worden uitgebracht. Ik ben er van overtuigd dat als deze in de jaren 70 of 80 op de radio te beluisteren waren geweest er zeker en vast de nodige "klassiekers" uit voort waren gekomen. Ook zitten er regelmatig bands tussen die bovengemiddeld goed zijn en laat Dool er daar nou één van zijn. 


:Of The Wand & The Moon:


Kim Larsen

Niet alleen op de plaat maar ook live is dit een band die een unieke sfeer weet neer te zetten, die je dus echt moet ondergaan om erover mee te kunnen praten. Ik was mooi op tijd, dit vooral omdat het verkeer richting Rotterdam een stuk minder druk was dan normaal door de meivakantie. Ik was nog nooit in deze zaal, genaamd Annabel, geweest en dat zegt natuurlijk wel wat met zo'n enorme berg concerten die ik inmiddels al gedaan heb. Volgens de info op het wereldwijde internet bestaat het poppodium sinds 2015 en biedt de grote zaal plaats aan 1200 en de kleine zaal aan 300 betalende zielen. Ook is er nog een café met terras voor de deur. De supportband van vanavond luistert naar de bijzondere naam van :Of The Wand & The Moon:. Dit is het neofolk/experimentele project van de Deense muzikant Kim Larsen.  


Dool


Raven

Larsen was oorspronkelijk lid van de gothic/doom metal band Saturnus, maar verliet deze vanwege persoonlijke geschillen. Hierna begon hij het neofolkproject :Of The Wand & The Moon: omdat hij al heel lang fan was van het genre. Larsen noemt onder zijn muzikale invloeden de neofolk artiesten Death in June, Blood Axis en Sol Invictus. Thematisch is hij beïnvloed door runen, Noorse mythologie en heidendom. Hij beschreef zijn muziek ooit als "loner folk". De band heeft al heel wat releases uitgebracht, drie EP's en zeven albums. Normaal gesproken maakt de beste man gebruik van verschillende soorten gastmuzikanten, alleen vanavond dus niet, het was een solo optreden. Beetje vreemd was het dus wel, een half orkest dat vanaf een tape speelde en Larsen met een semi akoestische gitaar. Het was best aardig, de man heeft namelijk wel een prettige stem. Maar al snel ging het vervelen en gelukkig duurde het maar een half uur.   


Gevoelig


Voluit

En dan was het tijd voor Dool. Ik zag de band vanavond voor de zesde keer live en ook voor het optreden van 20 december in Tivoli heb ik alvast een kaart in de pocket. Positief punt van deze avond is dat het nieuwe album werkelijk fenomenaal is en dat daarvan op één nummer na alles gespeeld wordt. Het eerste album van de band "Here Now, There Then" uit 2017 was al geweldig, het tweede album "Summerland" was een piepklein tandje minder maar met het laatste album "The Shape of Fluidity" heeft de band zich overtroffen. In tekstueel opzicht gaat het over de identiteitsproblemen die Raven heeft doorgemaakt, al was dit in eerste instantie niet eens de bedoeling om hierover te gaan schrijven. Dit werd me duidelijk uit de interviews met de band die ik gelezen heb in de Aardschok en Rocktribune.  Vanavond werden van het laatste album "The Shape of Fluidity" alle nummers behalve "Hymn for a Memory Lost" gespeeld. 


Gitaar spelend


Bezwerend

Stuk voor stuk zijn de nummers sterk opgebouwd, met fraaie stevige gitaarriffs en pakkende zang- en melodielijnen. Alle composities staan als een huis en zoals eigenlijk altijd weet de band een intens optreden neer te zetten en wordt je meegesleept door de fraaie muziek patronen die op je afgevuurd worden. Er is wel een verscheidenheid aan bezoekers in de zaal en dat zal vast en zeker wel te maken hebben met de bekendheid van Raven door de TV programma's als Boerderij van Dorst en de Nachtdieren. Zo zijn er mensen uit elke leeftijdsgroep aanwezig en daarvan zijn er ook een aantal die voor het eerst naar een wat "steviger" concert gaan. Blijft toch wel jammer dat je in Nederland dit soort programma's en ook zoiets als Beste Zangers nodig hebt om mensen naar je optredens te lokken. Maar goed, het werkt wel en een publiek figuur krijgt hoe dan ook meer aandacht. Met "Love Like Blood" werd er nog een schepje bovenop gegooid, door band en publiek en je zag dat Raven nu ook helemaal in trance was. Ook het opeenvolgende "Oweynagat" is een fabuleus nummer waardoor je zelf ook gaat zweven. Helaas was met het nummer "Hermagorgon" alweer een einde gekomen aan het optreden, maar toch ook weer niet......


Bezig met de volle zaal


Gitarist Omar Kleiss (Iskandr)

Wat is live muziek toch bijzonder... de gitaar van Nick hield er zomaar na het eerste deel van het nummer mee op.... duurde lang. Tsja en toen moest Raven de tijd volpraten, met de nodige improvisatie lukte dat en toen hen vertelde dat moeders er ook was klonk er groot gejuich uit de zaal. Ik kon het gezicht van Raven's moeder zien en zag dat ze zich flink opgelaten voelde. Verder leek de magie weg te zijn maar toen de band opnieuw met het afsluitende nummer begon pakte de zaal en de band het ritme op alsof er niets was voorgevallen. De band liet vanavond in ieder geval horen enorm gegroeid te zijn en het was opnieuw een imposant optreden. De stem van Raven is erg veelzijdig, dan weer zwaar en neutraal en soms zelf klinkt het als een kinderstem, heel bijzonder. Na afloop de twee laatste albums op vinyl gekocht en door de hele band laten signeren. Nu heb ik alles weer van de band op vinyl. Raven wist nog wel wie ik was, na het concert in de Helling (21 april 2022, ook op deze blog natuurlijk) hebben we lang met elkaar gesproken en veel gelachen. Het is een geweldig mens en na een knuffel van Raven ging ik met een heerlijk gevoel na een fantastische avond weer huiswaarts. 


Nog een keer Omar Kleiss


Basgitarist JB van der Wal


Drummer Vincent Kreyder


Wapperende haren


Signeren van de laatste twee albums


De gesigneerde albums