Posts tonen met het label Freedom Call. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Freedom Call. Alle posts tonen

zondag 3 mei 2015

Twilight Force, Freedom Call en Sonata Arctica * 3 mei 2015, Tivoli Pandora - Utrecht


Setlist Twilight Force:
Forest of Destiny, Enchanted Dragon of Wisdom,
Twilight Horizon, Gates of Glory en The Power of the Ancient Force. 
Setlist Freedom Call:
666 Weeks Beyond Eternity, The Eyes of the World, Flying High,
Island of Dreams, Bleeding Heart, Metal Invasion, Ages of Power, Warriors en Land of Light.
Setlist Sonata Arctica:
White Pearl, Black Oceans..., X Marks the Spot, Ecliptica: Blank File, My Land, 8th 
Commandment, Replica, Kingdom for a Heart, FullMoon, Letter to Dana, UnOpened, 
Picturing the Past en Destruction Preventer. Toegift: Mary-Lou, The Wolves Die Young,  Don't Say a Word en Vodka.



Twilight Force

Prima powermetal

Wat een geweldige avond hebben we beleefd bij het Sonata Arctica. Dit concert zal bij velen (en zeker bij mij) in het top 5 lijstje van het dit jaar gaan eindigen. We waren deze avond met z'n drietjes op pad gegaan, ik met Rick en Robin. Na een hapje bij de McDonald op Hoog Catharijne waren we mooi op tijd bij de nieuwe Tivoli Pandora. We troffen daar Xander en Kimberley en later kwam ook Nikki nog met een maatje. De eerste support act zette meteen de toon van deze uitverkochte avond. De fantasy powermetal band Twilight Force gaf een heel leuk optreden met lekker aanstekelijke nummers. De band lijkt erg op Gloryhammer, ook qua aankleding (de monnik achter de toetsen), maar omdat Twilight Force een jaar eerder (2011) met deze act is begonnen gaat de eer wel naar deze mannen. 

Freedom Call 

Rechts gitarist Lars Rettkowitz

Tweede support act was Freedom Call. We hadden hier ook naar uitgekeken, dit omdat we de band amper een half jaar geleden als headliner hadden mogen aanschouwen (met 58 andere bezoekers……) in de Pul te Uden. Dit was één groot feest geweest en we hadden er zin in. Helaas was het geluid (stem en gitaar) van frontman Chris Bay in het begin niet helemaal goed. Gelukkig duurde dit maar een paar nummers en was het snel opgelost. Eerlijk gezegd vond ik de keuze om de gehele Eternity plaat (uit 2002) te spelen wel jammer. 

Bassist Pasi Kauppinen van Sonata Arctica gaat te keer

Als support kun je volgens mij beter al je topnummers spelen om zieltjes te winnen. Toen ik dat na afloop zei tegen zanger/gitarist Chris Bay gaf hij aan dat de Eternity plaat alleen maar uit topnummers bestaat (hahahahaha) en dat we maar twee krakers hadden gemist. De man heeft veel humor en het is altijd een groot genoegen om hem bezig te zien met het publiek maar ook om met hem te praten. Heerlijk was wel dat de set werd afgesloten met Warriors en het geweldig aanstekelijke Land of Light. De hele zaal sprong mee, supergaaf! 
Tony Kakko weet het goed te brengen

De stemming zat er inmiddels heel goed in en dat was te merken bij opkomst van Sonata Arctica. Een enorm gejuich steeg op toen de band na de leuke intro het podium op kwam. Sonata zou Sonata niet zijn als ze toch niet weer een verrassing in petto hadden. Er werd niet begonnen met de Ecliptica plaat (vanavond werd de gehele plaat gespeeld ter ere van het 15 jarig jubileum van dit meesterwerk) maar het eerste nummer was het prachtige White Pearl, Black Oceans... van Reckoning Night gevolgt door X Marks the Spot van de laatste plaat Pariah's Child. Toen was het pas tijd voor de gehele Ecliptica plaat. 
Even een rustpuntje

IJzersterk optreden!

Het werd een feest der herkenning met eigenlijk allemaal krakers. Het prachtige Replica, gevolgd door het krachtige Kingdom for a Heart en mijn lievelingsnummer FullMoon. Heerlijk meeblèren, Run Away, Run Away, Run Away! Ook de toegiften waren erg goed gekozen, met als klapper Don't Say a Word. Natuurlijk werden we zoals altijd uitgezwaaid met Vodka, waarom zou je hier mee stoppen als iedereen dit leuk vind? Na afloop moesten we gewoon even bijkomen van al dit geweld. Toch nog maar een biertje genomen en bij de merchandising hebben Rick en Robin een shirt gekocht van Sonata Arctica en ik één van Freedom Call. Robin ook nog een getekende poster en een plectrum. Nog gezellig nagebabbeld en met een aantal hoofdrolspelers van deze prachtige avond op de foto gegaan. 
Gitarist Elias Viljanen en Henrik Klingenberg op keyboards

Elias en Tony

De band bedankt het uitzinnige publiek

Met zanger/gitarist Chris Bay van Freedom Call

Met de bandleden van Freedom Call

Plectrum van Freedom Call

Poster met handtekeningen van Sonata Arctica

Hieronder mijn eigen gemaakte filmpje (met m'n gsm) van Sonata Arctica (Replica) op youtube:


Lees ook een review op: http://www.metalfan.nl/






zondag 15 maart 2015

Rebellious Spirit, Eden's Curse en Freedom Call * 15 maart 2015, De Pul - Uden



Setlist Eden's Curse:
Symphony of Sin', Masquerade Ball, Black Widow,
No Holy Man, Unbreakable, Evil & Divine en Angels & Demons.
Setlist Rebellious Spirit:
Lights Out, Rock It, Sweet Access, Change the World, Cry for You en Let's Bring Back.
Setlist Freedom Call:
Union of the Strong (Intro), Union of the Strong, We Are One, Age of the Phoenix,
Hero Nation, Tears of Taragon, Farewell, The Quest, Heart of a Warrior, Power & Glory, Come on Home, Tears of Babylon en Freedom Call. Toegift Paladin, Warriors, Land of Light, Come on Home (Outro).



Gitarist Thorsten Koehne van Eden's Curse


 Zanger Nikola Mijic


Setlist Eden's Curse met alle handtekeningen!

Wat een feest..... Ongelofelijk dat drie bands zoveel enthousiasme aan de dag leggen voor een publiek van ongeveer 80 man/vrouw...... Ik had Robin beloofd dat als Eden's Curse een keer naar Nederland zou komen dat we daar dan heen zouden gaan. Nou was de kans daarop niet zo heel groot maar wie schetst mijn verbazing, ze stonden in het voorprogramma van Freedom Call op 15 maart 2015 in de Pul in Uden. Dus beloofd was beloofd, kaartjes gekocht. Bij het laatste concert (van Delain) hadden we kennis gemaakt met Reneé en zij bleek ook nog eens vlak bij ons te wonen. Zij was ook eem fan van Eden's Curse dus zij reed met ons mee naar Uden. 

Plectrum Eden's Curse en Rebellious Spirit


Gitarist Corvin van Rebellious Spirit

Gelukkig waren we mooi op tijd in de zaal, Rebellious Spirit had namelijk door een probleem gewisseld met Eden's Curse. En daar kwamen we toch eigenlijk voor. We kwamen daar Sjaak met z'n kornuiten ook nog tegen, deze mannen zorgden voor flink wat enthousiasme. Het werd een uistekend optreden en we konden alle nummers lekker meebléren. Jammer genoeg kon de band maar zeven nummers spelen, hoogtepunten waren voor mij No Holy Man, Unbreakable en Evil & Divine. Robin kreeg nog een plectrum van gitarist Thorsten Koehne en na het concert de setlist. Na twee nummers van Rebellious Spirit gingen we naat de merchandise en lieten de setlist we tekenen door de leden van de band. Ook kochten we nog een shirt en natuurlijk werden er nog een foto's gemaakt. 

 Zanger en gitarist Jannik


Zanger gitarist Chris Bay van Freedom Call

Toen weer snel terug naar de zaal waar Rebellious Spirit aan het optreden bezig was. Er zaten een aantal lekkere nummers tussen en Robin merkte op dat de stem van zanger Jannik wel wat weg had van Myles Kennedy. Na het concert nog lol gehad met de zanger en gitarist Corvin. De laatste was goed aangeschoten en ons geprek ging eigenlijk nergens over...... Als laatste dan Freedom Call. Heel eerlijk kende ik de band helemaal niet toen we de kaartjes voor dit avondje kochten. Dus gauw een setlistje in elkaar gedraaid en regelmatig beluisterd. Het is een soort Helloween kloon maar dan nog wat simpeler. 


 Gitarist Lars Rettkowitz


Onder de hoogtezon.......

Maar wat een lol hebben we gehad met deze gasten. Zanger Chris Bay heeft veel humor en lardeerde het optreden regelmatig met leuke intermezzo's. Zo was hij vlakbij Uden langs het plaatse Grave gekomen en dat kreeg natuurlijk in het Engels een heel andere betekenis. Ook gaf hij aan dat dit een avond was voor een speciale groep genodigden en dat ze bewust zo weinig kaarten hadden verkocht om iedereen persoonlijk aandacht te kunnen geven. Nou dit gebeurde dan ook en dat gaf wel een hele leuke sfeer. De band begon met de heerlijke opener Union of the Strong en er zaten eigenlijk nauwelijks zwakke plekken in de set die gespeeld werd. Bij Warriors in de toegift stonden alle bandleden van Eden's Curse en Rebellious Spirit ook op het podium en werd er een groot feest gebouwd. We zijn nog heel even nagebleven en waren zeer voldaan na een geweldige avond om iets over twaalf uur weer thuis. 


 Gezellige janboel op het podium


Freedom Call bedankt het "talrijk" opgekomen publiek

 Van links naar rechts en boven naar beneden:
Robin met gitarist Thorsten Koehne en met Eden's Curse
Renée met bassist Ilker Ersin en Robin met Corvin en Jannik van Rebellious Spirit

Met de hele band Eden's Curse op de foto bij de merch