Posts tonen met het label Exodus. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Exodus. Alle posts tonen

zondag 16 februari 2020

Death Angel, Exodus en Testament * 16 februari 2020, Tivoli Ronda - Utrecht



Setlist Death Angel:
Humanicide, Voracious Souls, Claws in So Deep, Aggressor, The Dream Calls for Blood,
The Moth, Seemingly Endless Time en The Ultra-Violence / Thrown to the Wolves.
Setlist Exodus:
Body Harvest, Blood In, Blood Out, Deliver Us to Evil, Fabulous Disaster,
Deathamphetamine, Blacklist, Bonded by Blood, The Toxic Waltz en Strike of the Beast.
Setlist Testament:
Eerie Inhabitants, The New Order, The Persecuted Won't Forget, The Haunting, Greenhouse Effect, Dark Roots of Earth, Last Stand for Independence, Throne of Thorns, Brotherhood of the Snake, The Pale King, Fall of Sipledome, Night of the Witch, Into the Pit, Practice What You Preach, Alone in the Dark, Over the Wall en Disciples of the Watch.


Death Angel


Foto!

Voor de derde keer in twaalf dagen stond ik dan in Tivoli Ronda. 4 februari bij Dragonforce, afgelopen vrijdag de 14e bij Delain en dan vanavond bij de zogenaamde The Bay Strikes Back Tour 2020 van de grote drie trash metalbands, Death Angel, Exodus en Testament. Allemaal totaal onvergelijkbare grootheden maar daarom niet minder leuk. Deze keer was ik met Hans (waar is mijn portemonnee) en hadden we in de zaal afgesproken met André en Susan. Het was verder natuurlijk weer een groot feest der bekenden vanavond, heel gezellig allemaal.


Zanger Mark Osegueda


4x Mark Osegueda

Als eerste en zeker niet de minste band van vanavond stond Death Angel geprogrammeerd. De band heeft een belangrijk aandeel gehad bij het ontstaan van de thrash metal. De band werd begin jaren 1980 in San Francisco opgericht door neven Mark Osegueda (zang), Rob Cavestany (gitaar), Gus Pepa (gitaar), Dennis Pepa (bas) en Andy Galeon (drums). Na het uitbregen van het debuutalbum "The Ultra Violence" in 1987 groeide Death Angel uit tot een topper in het genre en deed grote wereldtournees en optredens in Japan. Na een aantal jaren van stilte begon de band in 2001 aan z'n tweede "leven" en heeft in 2019 een uitstekend nieuw album afgeleverd, Humanicide.


Exodus


Dynamisch

Helaas werden daarvan vanavond maar twee nummers gespeeld, Humanicide en het lekkere Aggressor. Maar ja, de band kreeg maar 45 minuten en het blijft toch raar dat de mannen altijd maar weer ondergewaardeerd blijven. Zanger Mark Osegueda was vanaf het begin af aan druk met het opzwepen van het publiek. Al heel snel ontstond de eerste pit van de avond en dat bleef doorgaan tot de laatste noot die gespeeld werd. Krakers als The Dream Calls for Blood, The Moth en The Ultra-Violence / Thrown to the Wolves zweepten de zaal op tot grote hoogte. Een uitstekend optreden van een geweldige band.


Steve "Zetro" Souza jut de boel op


Veel plezier

Na een kleine rustpauze was het nu de beurt aan Exodus. De band is opgericht in 1979 en één van de grondleggers van Trashmetal en heeft net dus het 40-jarig jubileum gevierd! De allereerste leden waren Paul Baloff, gitaristen Gary Holt en Kirk Hammett, bassist Geoff Andrews en drummer Tom Hunting. Kirk Hammett stapte al snel over naar Metallica en er zijn daarna nog flink wat bandwisselingen geweest. Ook diverse zangers, maar de man die er nu staat, Steve "Zetro" Souza, vind ik zelf wel een hele goeie. Komt zeker ook door zijn enorme positieve uitstraling op het podium.


Vanaf het balkon


Biertje?

Ik had de band in 2018 in de Pandora gezien en was toen erg enthousiast geweest. Helaas kreeg ik vanavond niet hetzelfde gevoel. Eerlijk gezegd als ik de programmering van vanavond had moeten doen had ik de Exodus met Death Angel omgeruild. Misschien kwam het dus ook wel omdat Death Angel zo goed was geweest. Maar goed, natuurlijk genoten we van een prima optreden. Heerlijke krakers als Blood In, Blood Out, mijn favoriet Blacklist, Bonded by Blood en The Toxic Waltz. Ook nu was er volop beweging in de zaal, ik was even naar het balkon gelopen en kon dit mooi van boven bekijken. Buiten dat is een volle Ronda erg indrukwekkend om te zien.


Veel merchandise vanavond


Testament

Als laatste vanavond dus Testament, deze Amerikaanse thrashmetalband bracht in 1987 haar debuutalbum The Legacy uit. Legacy was de naam waaronder Testament ooit begonnen was. In datzelfde jaar trad Testament al op in Europa, namelijk als co-headliner op Dynamo Open Air, toen nog in binnenstad van Eindhoven. Van dit concert verscheen een maxisingle Live at Eindhoven. Een jaar later, in 1988, bracht de band reeds een nieuw album uit: The New Order. The New Order wordt door veel fans nog steeds gezien als een van de beste albums die Testament ooit uitbracht. Op deze CD staan onder andere de klassiekers Trial by Fire, Into the Pit en Disciples of the Watch.


Uitstekende sfeer vanavond


Lekker gitaarwerk, rechts Eric Peterson

Ik had hier zelf eigenlijk het minst van verwacht maar dat bleek dus een misvatting. Vergeleken bij de eerste twee bands is Testament een stuk melodieuzer. Natuurlijk ken ik de muziek van alle bands goed maar ik vond het toch wel opvallen op zo'n avond als dit. Chuck Billy blijft een toffe frontman en ik ken 'm niet anders als gitaar spelend op zijn microfoonstandaard. Erg geslaagd, helaas moesten we wat eerder weg dus misten we de laatste nummers van de set. Na een broodje rookworst op het station pakten we het bussie en kwamen we mooi op tijd weer thuis. Had morgen namelijk een belangrijke dag op het werk.


Alex Skolnick


Alex Skolnick kreeg flink de ruimte


Mooi gezicht


En nog een keer Alex Skolnick


Mooie show van Testament


Death Angel - Thrown To The Wolves (gedeelte) 
(filmpje gemaakt met mijn smartphone)




dinsdag 10 juli 2018

Savage Messiah en Exodus * 10 juli 2018, TivoliPandora - Utrecht


Setlist Savage Messiah:
Blood Red Road, Scavengers of Mercy, Cross of Babylon,
Eat Your Heart Out, Hands of Fate, All Seeing I
, The Fateful Dark en Minority of One.
Setlist Exodus:
Funeral Hymn, Blood In, Blood Out, Deliver Us to Evil, Deathamphetamine, Exodus, Body Harvest, And Then There Were None, Parasite, A Lesson in Violence, Blacklist, Bonded by Blood, The Toxic Waltz en Strike of the Beast. Toegift: Motorbreath, Metal Command en Piranha.


Setlist Savage Messiah


Savage Messiah

Susan nodigde me uit via Facebook om mee te gaan naar Exodus en Tivoli Pandora. Ik was met haar vorig jaar mee geweest naar Anthrax in de Ronda en dat was toen een groot succes. Waarom vertel ik dit? Omdat ik deze bands vaak genoeg op een festival gezien heb en er dan nooit zo heel veel van kan krijgen. Maar goed, Anthrax was toen echt een heerlijk feest geweest en ik was benieuwd of dit met Exodus in de intieme Pandora hetzelfde zou kunnen zijn. Ik vertelde dit aan Hans op ons wijn en clipavondje toen we Blacklist aan het draaien waren en hij wilde ook mee. 


Drummer Savage Messiah


Uitstekende zanger

Het was warm en we konden de hele avond (dus ook op de heen- en terugweg met de bus) in ons shirtje lopen. We waren ruimschoots op tijd dus gingen gezellig aan de bar van het café Het Gegeven Paard zitten en namen een biertje. We kwamen veel bekenden tegen vanavond, Reneé, Rick, George, Rop, Eus, Kick en ik vergeet er nog wel een aantal. Na een paar biertjes gingen we naar boven, Pandora ligt op de achtste verdieping ofzo en konden lekker voorin aan de rechterkant van de zaal staan. 


Prima optreden


Niet geheel complete setlist van Exodus

Savage Messiah was de support van vanavond, zo zie je zo'n band nooit en zo twee keer in twee weken. Deze mannen waren namelijk de openingsband geweest op de vrijdag van Graspop Metal Meeting. Een traditionele heavymetal/thrashband met een uitstekende zanger. De band was in 2014 pas echt doorgebroken met het album "The Fateful Dark", deze leverde zelfs diverse nominaties en awards op. Ook het net uitgekomen album "Hands Of Fate" scoorde uitstekend. Jammer genoeg stond het geluid niet helemaal goed bij dit optreden. Toch reageerde het publiek goed en ontstond een kleine pit, dit was de opmaat voor heel veel meer pits later op de avond. Gelukkig speelden ze mijn favoriete nummer Hands of Fate en de band sloot af met Minority of One. 


Exodus


De boel ging los

Had afgesproken om wat rustig te drinken vanavond, moest de volgende dag weer vroeg op mijn werk zijn. Maar daar kwam de volgende halve liter al weer aan……… Toen was het tijd voor Exodus, de band is opgericht in 1979 en één van de grondleggers van Trashmetal en dus volgend jaar een 40-jarig jubileum! De allereerste leden waren Paul Baloff, gitaristen Gary Holt en Kirk Hammett, bassist Geoff Andrews en drummer Tom Hunting. Kirk Hammett stapte al snel over naar Metallica en er zijn daarna nog flink wat bandwisselingen geweest. Ook diverse zangers, maar de man die er nu staat, Steve "Zetro" Souza, vind ik zelf wel een hele goeie. Komt zeker ook door zijn enorme positieve uitstraling op het podium. 


Fijne solo's


Steve "Zetro" Souza

De set begint nog een beetje rustig met Funeral Hymn maar daarna met Blood In, Blood Out gaat het meteen helemaal los. Het is bijna één grote pit die tot het einde van de set voortduurt, ook zijn er stagedivers. Er wordt af en toe geprobeerd om mensen ervan te weerhouden om het podium te beklimmen maar dat is bijna onbegonnen werk. De band wordt er steeds enthousiaster van en hebben het zichtbaar erg naar hun zin. Dat is wel een groot compliment voor het publiek want de mannen zullen best wel wat gewend zijn. 


En nog een keer


Lekker gitaarwerk

Bij And Then There Were None is de pit bijna zo groot als de halve zaal en zanger Steve lacht constant van oor tot oor. Bij Blacklist schreeuwen we net zo hard mee als de rest van de zaal en bij de laatste drie nummers van de reguliere set Bonded by Blood, The Toxic Waltz en de toegift Strike of the Beast worden we als citroenen uitgeperst door deze stoomwals. We dachten dat het nu afgelopen was maar de band heeft nog een verrassing in petto. Schijnt dat ze dit alleen doen als het publiek het verdient...... een extra toegift van drie nummers. Een stuk van Metallica's Motorbreath, Metal Command en Piranha. Onder luid gejuich neemt de band afscheid van de fans. 


Van afstand


Crowdsurfen

We bleven nog even na en dronken nog een biertje. Alleen al om bij te komen van al het geweld van vanavond. Gezellig nog bij gekletst met de nodige bekenden en een fotootje gemaakt waar ook nog Johannes Van Audenhove, alias Joe van de Belgische trashmetalband Evil Invaders en zijn vriendin op staan. Een super geslaagde avond en net als de vorige keer met Anthrax, in een zaal komt het toch veel beter tot zijn recht dan buiten op een Main Stage op een festival. 


Met Rick Bouwman van Martyr, Joe (en vriendin) van Evil Invaders en Susan


Exodus compilation (1) 
(filmpje gemaakt met mijn smartphone)


Exodus compilation (2) 
(filmpje gemaakt met mijn smartphone)








zaterdag 20 juni 2015

Graspop 2015 dag 2 * 20 juni 2015, Dessel - België


Graspop Metal Meeting dag 2
19, 20 en 21 juni 2015, Dessel - België


We hebben op de tweede dag de volgende bands gezien, Lower Than Atlantis, Orchid, Morgoth, Danko Jones, Kataklysm, The Ocean, Exodus, Godsmack, Sonata Arctica, Five Finger Death Punch, Alice Cooper en Judas Priest. 


Klaar voor de 2e dag!


Daar gaan we dan


Lower than Atlantis was op het verkeerde festival


Proost!

Het Graspop muntje


Zaterdagmorgen sloten Argo, Saskia, Nikki en Erik zich bij ons aan, gezellie! Na een goed ontbijt en een bak koffie vertrokken we met twee auto's op weg naar het festivalterrein. Ook vandaag begon de dag erg goed met Orchid. Heerlijke logge en zware doomriffs en een zanger die klinkt als een nog jonge Ozzy. Geweldige nummers als The Mouths of Madness, Black Funeral, Eyes Behind the Wall en Wizard of War gaan er bij mij in als zoete koek. Ik sla bewust de opener van deze dag Lower than Atlantis over, want zoals de leadzanger zelf aangaf hoorde deze band niet thuis op dit festival. Wat een loser, ook al is de muziek niet helemaal wat er op Graspop verwacht wordt, gewoon gaan met die banaan! Daarna probeerde Morgoth de Marquee plat te spelen, dit lukte de Duitsers maar gedeeltelijk. Leuk om de band live te zien maar wat mij betreft blijft dit optreden niet lang hangen. Robin was in de tussentijd bij Hollywood Undead maar het kon 'm maar matig boeien. 



Gaaf optreden Orchid

Uitstekende zanger


Morgoth


Danko Jones


Komt uit z'n tenen


Setlist Lower Than Atlantis:
Marilyn's Mansion, Stays the Same, Deadliest Catch, Words Don't Come So Easily,
Another Sad Song, Beech Like the Tree en Here We Go.
Setlist Orchid:
The Mouths of Madness, Capricorn, Eastern Woman, Black Funeral,
Eyes Behind the Wall, He Who Walks Alone en Wizard of War.
Setlist Hollywood Undead:
Usual Suspects, Undead, Tendencies, Comin' in Hot, War Child,
Bullet, Everywhere I Go, Day of the Dead en Hear Me Now.
Setlist Morgoth:
God Is Evil, Under the Surface, Body Count, Snakestate, Burnt Identity,
Sold Baptism, Resistance, Traitor, Nemesis en Isolated.
Setlist Danko Jones:
Play the Blues, The Twisting Knife, Forget My Name, Do You Wanna Rock, Had Enough,
First Date, Full of Regret, The Rules, Cadillac, Lovercall en Gonna Be A Fight Tonight.
Setlist Kataklysm:
To Reign Again, If I Was God... I'd Burn It All, As I Slither, At the Edge of the World, Push the Venom, Like Animals, Thy Serpents Tongue, The Ambassador of Pain, 
Like Angels Weeping (The Dark), Crippled & Broken en In Shadows & Dust.
Setlist A Day to Remember:
The Downfall of Us All, 2nd Sucks, Right Back at It Again, City of Ocala, I'm Made of Wax, Larry, What Are You Made Of?, All Signs Point to Lauderdale,
Mr. Highway's Thinking About the End, Have Faith in Me, Sometimes You're the Hammer, Sometimes You're the Nail, All I Want en The Plot to Bomb the Panhandle.
Setlist The Ocean:
Mesopelagic: Into the Uncanny, Bathyalpelagic I: Impasses, Bathyalpelagic II: The Wish in Dreams, Bathyalpelagic III: Disequilibrated, Abyssopelagic I: Boundless Vasts,
Hadopelagic I: Omen of the Deep, Hadopelagic II: Let Them Believe,
Demersal: Cognitive Dissonance en Benthic: The Origin of Our Wishes.



Kataklysm


Heftig bij The Ocean

Je kreeg het er benauwd van

Iedereen mag zeggen of denken wat ie wil van Danko Jones maar wij vonden het een leuk concert. Deze aanstekelijke niet al te ingewikkelde rock is prima als tussendoortje bij al het geweld wat er zoal voorbij komt op zo'n dag. Lekker mee zingen met First Date en Gonna Be A Fight Tonight. Daarna enkele nummertjes meegepikt van Kataklysm. Er zou best wat meer variatie mogen zitten in hun nummers maar toch leuk om gezien te hebben. Bij The Ocean ging het helemaal los, hele bijzondere ervaring deze band. Ook doordat er constant een video op de achtergrond meeliep van de oceaan, het zeeleven en een vrouw die in een diepe slaap verkeerde of onder water zat. Dit met de muziek samen kreeg je een soort hypnose gevoel, heel bijzonder en kunstzinnig. Frontman Loïc Rosseti ging ook nog eens vol overgave het publiek in. 



Exodus


Uitstekend optreden


Circle Pit bij Exodus


Robin checkt ff z'n whatsapp


Godsmack was goed

Van Exodus kun je wel zeggen dat deze weer helemaal op het oude peil zijn. Na het vertrek van zanger Rob Dukes kwam oudgediende Steve Souza weer bij de band. En dat pakt prima uit, er werd sterk geopend met Black 13 en Blood In Blood Out van het laatste album Blood In Blood Out. Natuurlijk kwamen ook de klassiekers Bonded By Blood en The Toxic Waltz nog voorbij. Ook Godsmack daarna was heerlijk op dreef. De band heeft dan ook geweldige nummers zoals Cryin’ Like A Bitch, Awake, Keep Away en Something Different tot haar beschikking en dat sloeg ook heerlijk aan bij het publiek. Wat ik zelf erg geslaagd vond was dat zanger Sully Erna een drumduet aanging met Shannon Larkin in Batalla De Los Tambores. Geweldig om te zien en te horen hoe de twee drummers het met een grote glimlach tegen elkaar opnamen, terwijl de gitaristen het geheel ondersteunden met lekkere riffjes. Super leuk! Met I Stand Alone knalde de band een gaaf einde aan de set. Helaas viel daarna Sonata Arctica tegen. De opener White Pearl, Black Oceans... is nog wel oké maar wat de band daarna aan ons voorschotelde getuigde niet erg van veel inzicht. Na het fantastische avondje wat we hebben gehad met de band in Tivoli op 3 mei jongstleden is dit gewoon een zwakke set voor een metal festival. In plaats van het belachelijke nummer Love had de band bijvoorbeeld Fullmoon moeten spelen. Stom en arrogant lijkt me. 



Mooi drumduel


Sonata Arctica was teleurstellend


Setlist Exodus:
Black 13, Blood In, Blood Out, Children of a Worthless God, Blacklist,
Body Harvest, Bonded by Blood, The Toxic Waltz en Strike of the Beast.
Setlist Godsmack:
1000hp, Cryin' Like a Bitch, Awake, Something Different, Keep Away,
Voodoo, Batalla de los Tambores, Whatever en I Stand Alone.
Setlist Sonata Arctica:
White Pearl, Black Oceans..., X Marks the Spot, I Have a Right, Love,
The Wolves Die Young, Destruction Preventer, Don't Say a Word en Vodka.


Toetsenist Henrik Klingenberg en Gitarist Elias Viljanen


Five Finger Death Punch was steengoed


Zanger Ivan Moody


Mooi duo

Setlist Five Finger Death Punch:
Under and Over It, Burn It Down, Hard to See, Lift Me Up,
Bad Company, Burn MF, Coming Down, Never Enough en The Bleeding.
Setlist Alice Cooper:
The Underture @Tape, Department of Youth, No More Mr. Nice Guy,
Under My Wheels, Billion Dollar Babies, Hey Stoopid, Dirty Diamonds,
Welcome to My Nightmare, Go to Hell, Feed My Frankenstein, Ballad of Dwight Fry, Killer, I Love the Dead, I'm Eighteen, Poison en School's Out (including Another Brick in the Wall Part 2 by Pink Floyd).
Setlist Judas Priest:
Dragonaut, Metal Gods, Devil's Child, Victim of Changes, Halls of Valhalla,
Turbo Lover, Redeemer of Souls, Beyond the Realms of Death, Jawbreaker,
Breaking the Law, Hell Bent for Leather, The Hellion @Tape, Electric Eye,
You've Got Another Thing Comin', Painkiller en Living After Midnight.



Alice Cooper!


Was weer een feestje

Daarna ramde Five Finger Death Punch het gehele veld omver. Dit is voor mij een toekomstige headliner als de band op deze weg doorgaat. Krakers als Under and Over it en Lift Me Up werden afgewisseld met rustiger songs zoals Bad Company (cover van één van m'n oude favorieten Bad Company). Het is allemaal wel erg Amerikaans maar ja, je kunt natuurlijk overal wel wat over zeuren. De set werd schitterend afgesloten met the Bleeding. Over Alice Cooper hoeft niemand me iets te zeggen, de man staat bij mij al vanaf m'n jeugd aan de top. Ondergewaardeerd kwa muziek en zeker de prima teksten (die niet altijd begrepen worden). Ook nu weer wist hij velen te overtuigen getuige de vele positieve reacties en de latere recensies. Deze man begrijpt wat de mensen willen zien en horen, een geweldige set werd er afgewerkt met alle krakers. Op het podium gebeurde er van alles en op het einde bij School's Out vlogen de ballonnen weer het publiek in, wat een feest en plezier. Graag volgend jaar eens als headliner! 



Ryan Roxie en Chuck Garric


Even een fotootje maken....


Feed my Frankenstein


De guillotine, het kopje eraf en School's Out!


De setlist en Billion Dollar biljetten


Voor ons was Judas Priest de afsluiter van de zaterdag, Slipknot lieten we zitten. Rob Halford was uitstekend bij stem en de band speelde alle krakers zoals Metal Gods, Victim of Changes, Beyond The Realms of Death, Painkiller en Electric Eye. Duidelijk dat ook Priest net als Alice Cooper weet dat op een festival de bekende nummers in ieder geval gespeeld moeten worden. Het laatste gedeelte van de set hebben we met de gehele groep onder het genot van een biertje beluisterd in de "tent met de bankjes". Top dag gehad en weer zin in de zondag! 



Judas Priest was sterk


Mooie afsluiting voor ons




Lees ook een review op: