Posts tonen met het label Blaze Bayley. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Blaze Bayley. Alle posts tonen

zondag 28 augustus 2022

Absolva en Blaze Bayley * 27 augustus 2022, Gebr de Nobel - Leiden

 


Setlist Absolva:
Fire in the Sky, Burn Inside, Addiction, What Does God Know?, Never a Good Day to Die,
Legion, Burning Star, Rise Again, Code Red, Refuse to Die en From Beyond the Light.
Setlist Blaze Bayley:
Ten Seconds, Kill and Destroy, Watching the Night Sky, War Within Me, Pull Yourself Up, Warrior, The Power of Nikola Tesla, Virus, Witches Night, 18 Flights, Silicon Messiah, The Man Who Would Not Die, Man on the Edge, Futureal, Blood and Belief en A Thousand Years.

Aankondiging op Insta


Blaze en zijn "broer" Vincent


Ik met Blaze

We gingen weer eens na lange tijd naar de Gebr de Nobel in de hele leuke stad Leiden. Laatste keer was op 6 december 2019 geweest bij een optreden van Sacred Reich. Gelukkig zijn we dit jaar weer begonnen met het bezoeken van concerten, hopelijk blijft de corona weg want ik heb een aardige lijst “af te werken”. We waren van tevoren wat bang om met de bus en trein te gaan, er waren stakingen aan de gang, gelukkig viel het weekend erbuiten en ging alles voorspoedig. We gingen naar station Leidsche Rijn en sloten daar bij Vincent aan die rechtstreeks vanuit Utrecht was vertrokken. Vooraf troffen we zoals altijd de nodige bekenden aan in de foyer van de zaal. Ook Blaze zat daar aan een tafeltje, dus gelijk maar een paar foto's gemaakt.


Absolva


Chris Appleton

De support act was vanavond de begeleidingsband van Blaze Bayley, Absolva. De band bestaat uit: gitarist/zanger Chris Appleton, gitarist/zanger Luke Appleton, drummer Martin McNee en bassist/zanger Karl Schramm. Er staan inmiddels zes albums op hun naam, de eerste dateert van 2012 en de laatste “Fire In The Sky” van 2022. Dit laatste NWoBHM album is erg sterk en zeer goed ontvangen. Hier worden vanavond natuurlijk de nodige nummers van gespeeld, het titelnummer Fire In The Sky, Burn Inside, Addiction, What Does God Know? en Refuse To Die. Chris stond flink te zweten op het podium maar gaf alles. Regelmatig waren er geweldige (twinlead) gitaarsolo's te bewonderen en was het een prima optreden vanavond van Absolva.


Chris Appleton


Nog een keer

Ook Blaze wilde natuurlijk zijn laatste album promoten. Deze was wat minder sterk dan zijn geweldige voorgangers, maar dat was ook bijna niet meer te doen. Want het drieluik, Infinite Entanglement (2016), Endure and Survive (2017) en The Redemption of William Black (Infinite Entanglement Part II) waren geweldige albums. De man treed al jaren buitengewoon veel op in vooral kleine zaaltjes en dat is best wel raar. De oud-frontman van Iron Maiden maakt er altijd een feestje van en het is eigenlijk onbegrijpelijk dat we deze man (en zijn “begeleidings” band Absolva) bijna nooit op de wat grotere festivals zien.


Drummer Martin McNee


Geconcentreerd bezig

Geopend werd er met de nummers Ten Seconds en Kill and Destroy uit 2004, van het sterke album Tenth Dimension uit zijn Blaze tijd. Na Watching The Night Sky uit 2010 kwam er een gedeelte in de set waarin de nieuwe nummers werden gespeeld, War Within Me, Pull Yourself Up, Warrior en The Power of Nikola Tesla. Natuurlijk zaten er vanavond ook de nodige Iron Maiden nummers in de set. De man heeft (mijn persoonlijke mening) twee geweldige albums gemaakt met Iron Maiden, The X Factor (1995) en Virtual XI (1998). Zo werden vanavond dus ook diverse Iron Maiden nummers gespeeld, het heerlijke Virus (hoe toepasselijk nu), Man on the Edge en Futureal. Tussendoor had Blaze zoals gebruikelijk wat leuke met humor doorspekte verhaaltjes en de man heeft de hele avond door een heerlijke expressieve gezichtsuitdrukking.


Luke Appleton


Help!

De band was weer geweldig op dreef, gitarist Chris Appleton soleerde fantastisch. Het werd zoals altijd bij een optreden van Blaze een heerlijke avond en de man is altijd bezig met het publiek. Hij schudt handen, spreekt je persoonlijk toe en heeft er zelf ook enorm veel plezier in. Met A Thousend Years van Infinite Entanglement werd de geslaagde avond afgesloten. Na afloop heeft Blaze zoals altijd voor iedereen tijd. Helaas was alle vinyl uitverkocht, Vincent, Hans en ik hadden graag wat gekocht maar grepen dus mis. Maar goed, blijft de herinnering aan een prachtig optreden in een fantastische zaal.


Karl Schramm


Setlist van Absolva


Blaze Bayley!


4x Blaze


Zeer expressieve gast


Heerlijke show


De talisman van Chris...


The Shark


Mooie solo's


Wat je al niet met een bierflesje kan doen


Twee uitstekende gitaristen vanavond


Genoten van Blaze


Een geconcentreerde Chris


Setlist van Blaze Bayley



Blaze Bayley - Virus 
(filmpje gemaakt met mijn smartphone)










vrijdag 1 maart 2019

Blaze Bayley * 1 maart 2019, Gebr de Nobel - Leiden


Setlist Blaze Bayley:
The Dark Side of Black, 1000 Years, Dark Energy 256, The World Is Turning the Wrong Way, Human, Life Goes On, Solar Wind, Together We Can Move the Sun, Escape Velocity, Virus, Eating Lies, The Day I Fell to Earth, Eagle Spirit, Calling You Home, Stare at the Sun, Man on the Edge en Futureal.


Hapje en drankje bij de Duke of Oz


Vanaf de bar

Tom en ik reisden vandaag samen naar Leiden omdat Hans en Vincent daar eerst aan geocaching hadden gedaan. We verzamelden in de Duke of Oz, dit is een gezellige sportbar met Australische roots. We deden daar een drankje en een hapje en zo gingen we al redelijk gevuld en in een goede stemming naar de zaal. De kleine zaal was niet geheel uitverkocht maar het was toch wel gezellig druk. Een jaar geleden waren Hans en ik ook bij Blaze Bayley in dezelfde zaal geweest en het was nu toch wat voller. 


Blaze Bayley!


Veel plezier

Blaze Bayley en band kwamen op het podium en gingen meteen van start met The Dark Side of Black, een nummer van het laatste album (The Redemption of William Black (Infinite Entanglement Part III) uit de trilogie over William Black. Daarna volgden 1000 Years en Dark Energy 256 van het album Infinite Entanglement. Er zaten vanavond ook nog een aantal Iron Maiden nummers in de set, zoals Virus en de afsluitende nummers van vanavond Man on the Edge en Futureal. Ook werden er nog twee Blaze nummers gedaan, The Day I Fell to Earth en Stare at the Sun. Ik had een tijd gelden via Instagram gevraagd of de band Eating Lies wilden spelen, daar werd positief op gereageerd en ja hoor, dit nummer werd vanavond ook gespeeld! 


Geweldige show


De nieuwe backdrop

Zoals de vorige keren was de band weer geweldig op dreef en gitarist Chris Appleton soleerde fantastisch. De band die met Blaze op tour is is genaamd Absolva en bestaat uit gitarist Chris Appleton, drummer Martin McNee en bassist Karl Schramm. Het werd in ieder geval een heerlijke avond en Blaze is altijd bezig met het publiek. Hij zorgt ervoor dat iedereen het naar z'n zin heeft, schudt handjes, je krijgt een aai over je bol en wordt persoonlijk aangesproken. Natuurlijk ontbrak ook nu niet het grappige filmpje op het einde met het publiek in de hoofdrol. Na afloop kochten Hans en ik nog een mooi tourshirt en gingen met Blaze op de foto. Geweldige avond met een fantastische én vrolijke band en een toffe Blaze in de hoofdrol. 


Een geconcentreerde Blaze


Topper!


Chris Appleton


Heerlijke solo's


Karl Schramm zingt ook mee


De bas van Karl Schramm


Drummer Martin McNee 


Zweetdruppeltjes


De setlist van vanavond


Hans en ik met Blaze en een nieuw shirt


Blaze Bayley - Eating Lies


Gitaar solo Chris Appleton


Bassist Karl Schramm








vrijdag 30 maart 2018

Piece of Maiden en Blaze Bayley * 30 maart 2018, Gebr. de Nobel - Leiden


Setlist Piece of Maiden:
Moonchild, 2 Minitus to Midnight, Revelations, Can I Play With Madness,
The Trooper, The Number of the Beast, Powerslave en Hallowed Be Thy Name.
Setlist Blaze Bayley:
Redeemer, Are You Here, Futureal (Iron Maiden), Silicon Messiah (Blaze), Dawn of the Dead Son, Escape Velocity, Fight Back, Prayers of Light, Virus (Iron Maiden), Independence, Immortal One, Human, Calling You Home, Endure and Survive, The Angel and the Gambler (Iron Maiden), Man on the Edge (Iron Maiden) en A Thousand Years. Toegift: Infinite Entanglement en Dark Energy 256.


Wachten voor de deur van Gebr. de Nobel


Piece of Maiden

Blaze Bayley stond al heel lang op m'n bucketlist, alleen kwam het telkens niet goed uit in mijn agenda om de band (lees: man) te bezoeken. En dat terwijl hij best regelmatig in Nederland te bewonderen is. Ik had Hans een kaartje kado gedaan voor zijn verjaardag (vanavond om 00:00 uur was deze grote gebeurtenis). Zo togen we dus saampjes naar Leiden en kwamen we een minuut of tien voordat de deur open ging aan bij Gebr. de Nobel. 

Hans en ik staan rechts voor (foto Kick Verhagen)


Piece of Maiden

Blaze Bayley was in 1984 gestart met zijn band Wolfsbane en had daar redelijk wat succes mee. Dit trok in 1994 de aandacht van Iron Maiden omdat zanger Bruce Dickinson de band had verlaten. Hij werd gekozen uit meer dan honderd gegadigden en nadat de man een behoorlijk zwaar motorongeluk had overleefd nam hij met Iron Maiden twee platen op, The X Factor (1995) en Virtual XI (1998). De meeste fans konden de zang van Blaze echter niet zo waarderen, dit vooral omdat Blaze niet zo'n hoog bereik heeft als Bruce. 


Prima optreden


Ook Eddie kwam nog even langs...

Zoals altijd was ik nogal eigenwijs en vond deze platen erg goed, zo goed zelfs dat ik toendertijd deze cd's heb aangeschaft. In 1999 besloot Bruce weer terug te keren en koos Blaze eieren voor zijn geld en verliet de band. In eerste instantie begon hij met de band Blaze (1999-2007), daarna werd het de Blaze Bayley Band (2007-2011) om dan vanaf 2011 door te gaan als Blaze Bayley. Er worden in deze jaren natuurlijk de nodige albums uitgebracht maar de laatste drie spreken mij erg aan, Infinite Entanglement (2016), Endure and Survive - Infinite Entanglement Part II (2017) en The Redemption of William Black - Infinite Entanglement Part III (2018). Ik zou ook iedereen aanraden om deze drie albums eens te beluisteren, het is een science fiction trilogie. 


Setlist van Piece of Maiden


Setlist van Blaze Bayley

Het voorprogramma was niet geheel toevallig natuurlijk een Iron Maiden coverband, Piece of Maiden. Dit sloeg goed aan in de bijna volle (kleine) zaal van Gebr. de Nobel. De band speelde uitstekend en ook de zanger was (zij het met wat moeite af en toe) prima bij stem. Leuke support en de stemming zat er al goed in. Blaze Bayley en band kwamen op het podium, gingen met de rug naar het publiek staan en begonnen de avond met twee splinternieuwe nummers (en ook de openers van het nieuwe album) Redeemer en Are You Here. Meteen daarna gevolgd door het eerste Iron Maiden nummer uit de tijd van Blaze, Futureal. 


De show begint!


Blaze Bayley!

Er zaten vanavond nog een aantal Iron Maiden nummers in de set, Virus, The Angel and the Gambler en Man on the Edge. Ook werd er met Silicon Messiah nog een Blaze nummer gespeeld. De band speelde uitstekend en gitarist Chris Appleton soleerde geweldig. De band die met Blaze op tour is is genaamd Absolva en bestaat uit gitarist Chris Appleton, drummer Martin McNee en bassist Karl Schramm. Het werd in ieder geval een heerlijke avond en Blaze zorgt ervoor dat iedereen het naar z'n zin heeft. Er worden handjes geschud, je wordt persoonlijk aangesproken en hij maakt op het einde nog een grappig filmpje met het publiek in de hoofdrol. 


Nog een keer Blaze Bayley


Drummer Martin McNee

Ook Prayers of Light en Immortal One kwamen nog van het laatste album en alle overige nummers kwamen van de twee overige albums van de trilogie. We hebben met volle teugen genoten van een geweldige avond en hebben een paar extra biertjes genomen om Hans z'n verjaardag te vieren. Helaas konden we niets meer kopen bij de merchandise, anders konden we onze laatste trein naar huis niet meer halen. Er stond een enorme rij fans die allemaal spulletjes wilden kopen en met de band op de foto wilden gaan. Het is de band in ieder geval van harte gegund, want een entreekaartje van 12,50 is een koopje natuurlijk. Op de terugweg in de trein heb ik nog wel even zachtjes geroepen dat Hans jarig was! 


Prima show!


Karl Schramm


Chris Appleton