vrijdag 7 oktober 2011

Out of the Dark Festival: Amberian Dawn, Xandria, Serenity, Tristania en Van Canto * 7 oktober 2011, Patronaat - Haarlem


Setlist Amberian Dawn:
Intro, Talisman, Lionheart, Shallow Waters, Arctica, Valkyries, City of Corruption,
Incubus en River of Tuoni.
Setlist Xandria:
India, Now & Forever, The End Of Every Story, Save My Life, Valentine, In Love With
The Darkness, Euphoria en Ravenheart.
Setlist Serenity:
New Horizons, Far From Home, Coldness Kills, Fairytales, Reduced to Nothingness,
Serenade of Flames en Velatum.
Setlist Tristania:
Year of the Rat, The Shining Path, The Passing, The Wretched, Beyond The Veil,
Shadowman, Tender Trip on Earth en Exile.
Setlist Van Canto:
Intro, If I Die in Battle, Wishmaster, To Sing a Metal Song, Rebellion (The Clans are
Marching), Primo Victoria, Lost Forever, The Seller of Souls, The Mission / Master of
Puppets / The Mission (Reprise) en Fear of the Dark.

Amberian Dawn 

Op vrijdagmiddag 7 oktober werd ik door mijn lieve vrouw afgezet op station Maarssen voor een avondje (Gothic) Metal in het Patronaat te Haarlem. Toen ik op het perron kwam haalde ik mijn zojuist opgewaardeerde en nog redelijk nieuwe ov-chipkaart langs de paal en: plieppliep, kan niet in- en uitchecken. Nog een paar keer geprobeerd bij verschillende palen, maar werken ho maar... Over drie minuten kwam de trein dus een kaartje gaan halen aan de andere kant van het station en onderaan de trap zat er niet meer in. Dus in de trein op een strategische plek op de uitkijk gaan zitten of er een conducteur aan zou komen en dan netjes melden. Na twee stops, tussen Abcoude en A'dam Bijlmer zag ik in de verte een conductrice aankomen. Ik er naartoe en uitgelegd wat er aan de hand was. Blijkt dus dat je je ov-chipkaart speciaal actief moet maken voor het reizen met de trein. Weet ik veel, had de kaart al diverse malen gebruikt voor de bus. De aardige juffrouw liet me doorreizen naar A'dam CS als ik haar zou beloven daar een kaartje te kopen, heb ik natuurlijk wel gedaan...... 


Xandria 

Kwam keurig op tijd (17:05 uur) aan op Haarlem CS, het regende flink en eerst maar de bui afgewacht. Toen naar de Jopenkerk gewandeld alwaar ik Bruce zou ontmoeten. Leuk om elkaar weer eens te spreken, de laatste keer dat we elkaar hadden gezien was bij het concert van Amorphis (november 2010). Helaas was het te druk bij de Jopenkerk zodat we besloten naar de House Inn te gaan op de Gedempte Gracht. Na een paar biertjes kwam er een sateetje op tafel en hebben we heerlijk bijgekletst. Na een half uurtje kwam André er ook bij (hij nam een broodje hamburger) en gingen we om 18:30 op weg naar het Patronaat. We namen afscheid van Bruce, hij ging de volgende morgen vroeg voor een weekje op vakantie naar Normandië. 


De setlist van Xandria (gekregen van een roadie) 

We waren prachtig op tijd in het Patronaat en om 19:00 uur begon het Finse Amberian Dawn. De band is kwa zang een beetje te vergelijken met Nightwish en laat dat nou net hetgene zijn wat er nu misging. De overigens prima zangeres van de band Heidi Parviainen was slecht te horen. Heel jammer want de band speelde goed en hebben uitstekende nummers. Was de vraag natuurlijk zou het vanavond zo blijven met de geluidskwaliteit? Gelukkig niet, want de volgende band Xandria klonk prima. Ik had hier het minst van verwacht omdat de cd's vrij kleurloos zijn. Heerlijk om dan te zien dat de Duitse band live prima voor de dag kwam en de inmiddels goed gevulde zaal lekker meedeed. Klein minpuntje was dat zangeres Manuela Kraller niet helemaal toonvast is maar dat mocht de pret niet drukken. 
   
Serenity


Nu was het tijd voor de enige band die ik al eens eerder gezien had, het Oostenrijkse Serenity. Een paar jaar geleden in het voorprogramma van Threshold en zij hadden toen heel knap de zaal helemaal mee gekregen. Zanger George Neuhauser is een echte persoonlijkheid en lekker enthousiast, net als de basgitarist trouwens. Het was weer zeer goed wat de band liet zien en horen. Natuurlijk is de muziek wel wat gladjes maar de kwaliteit is hoog. Na afloop heb ik nog even met George gebabbeld, hij zei me nog te kennen van de vorige keer...... Tijd om eens een toer te doen als headliner lijkt me. 


Mariangela Demurtas van Tristania 

Het Noorse Tristania was goed maar de vonk sprong (bij mij en André) toch niet helemaal over. Het lag niet aan de inzet van de band, die was prima. Misschien zaten er teveel luisternummers tussen, een aantal nummers was namelijk wat ingewikkelder. Lekker om thuis of op de mp3 speler te luisteren, wat minder geschikt voor een concert. Wel een leuke spring in 't veld zangeres (de Italiaanse Mariangela Demurtas) en ook de grappige kale zanger was lekker met het publiek bezig. André herkende de man nog als zanger van Trail of Tears die we ooit eens eerder hadden zien optreden. Als laatste stond het Duitse Van Canto geprogrammeerd, van tevoren dacht ik dat dit niet zo slim was omdat de band a capella (met alleen een drummer) speelt. Maar dat was een totale verkeerde gedachte, wat een power! Vier zangers en een zangeres die eigen nummers doen maar bijvoorbeeld ook covers zoals Primo Victoria van Sabaton en Fear of the Dark van Iron Maiden inclusief de gitaarsolo's! Ontzettend leuk om mee te maken en live veel leuker als op YouTube. Om precies 10 minuten over twaalf was de geslaagde avond ten einde (de jassen al voor de laatste twee nummers bij de garderobe opgehaald). Om vijf over half één zat ik in de trein, nu met een gewoon kaartje. En om 1:42 had ik de allerlaatste bus (ik zat er in m'n eentje in......) vanaf station Maarssen naar huis.

Van Canto 



Lees ook een review op: 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten