woensdag 27 april 2005

Kayak * 27 april 2005, De Kom - Nieuwegein


Setlist Kayak:
The Secret Study, A Strange and Cryptic Tale, Friend of the Stars 1,
Celestial Science, The Student, Dance of Death 1, Fresh Air, Running Water,
The Monk?s Comment 1, Seekers of Truth 1, Dance of Death 2, Save My Wife,
The Monk's Comment 2, Pagan's Paradise, The Inquisition, The Wandering Years,
The Monk's Comment 3, If History Was Mine Alone, Friend of the Stars 2,
A Man With Remarkable Talents, Settle Down, The Monk?s Comment 4,
The Flying Squadron, Dance of Mirrors, A Royal Invitation, A Cruel Death - Comment 5,
Tell Me All, The Tournament, The Golden Cage, Seekers of Truth 2, Living in Two Realities, Act of Despair, The Secret Study 2, The Centuries, You Won't Find Me Alive, Friend of the Stars 3, Epilogue - The Fate of Man. 


Bert Heerink van Kayak

Dit was het eerste concert met Rick, hij vond het geweldig. De tweede rockopera van Kayak. De nieuwigheid was er natuurlijk wel wat af maar dat mocht de pret niet drukken. Geweldige uitvoering en deze keer (natuurlijk) wat professioneler. Ik denk dat de band de vorige keer met de rockopera Merlin niet geheel tevreden was. Deze keer dus een wat groter concept met een avondvullend programma. Erg mooi gedaan, al blijft het natuurlijk gek om bij een concert te moeten zitten. Net als bij alle andere Kayak concerten werd de band ook deze keer door de pers compleet genegeerd.

Diverse reacties uit het gastenboek van http://www.kayakonline.nl/
27-05 zijn we naar Nieuwegein geweest. Jammer dat we van te voren de dubbel CD nergens konden krijgen. (Commentaar Free Record Shop: past niet in ons assortiment!!!!!) Daardoor was zowel de muziek als show een volslagen verrassing voor ons. 2x een show van een uur, dacht dat het veel korter was. De show staat als een huis en verveelt voor geen moment. Goede show, uitstekende muziek en zang. Ton, Irene, Pim jullie hebben wat moois gecreëerd. Iets van internationale allure. Na afloop tegelijk de dubbel cd gekocht en was maar goed ook, want binnen no time was deze uitverkocht. Na afloop met meerdere artiesten gesproken. Cindy we komen 11 juni weer, je hebt ons omgepraat ;) De cd klinkt uitstekend, goed gemasterd, klinkt véél

beter dan Merlin, hier zit tenminste dynamiek in. Kan niet wachten op de DVD. Tot in Apeldoorn, Hans

Nou Robin, je maait me een beetje het gras voor de voeten weg... Ik heb Nostrodamus in Nieuwegein gezien en gehoord. Ik vond het heel erg goed. Alle nummers vind ik stuk voor stuk goed in elkaar zitten. Nog beter dan Merlin (jazeker). Ik deel ook zeker niet de kritiek dat ze qua melodielijn te moeilijk in elkaar zitten. Kwestie van goed luisteren en opletten en dan hoor je dat het goede composities zijn. Ligt ook aan je eigen gevoel voor muziek, lijkt me zo. Een prettig in het gehoor liggend niemendalletje gaat snel vervelen, en dat deed Nostradamus voor geen moment. De twee uur waren zo om. Ook vond ik er genoeg rustige nummers in zitten. Ik vond alleen dat de rustige passages c.q. nummers wat te hard gespeeld werden vergeleken met de stevige nummers. Hierdoor geven de rustige nummers niet echt "rust". Ik vind dit ook van de (dubbel) CD. Bijv. het nummer Seekers of Truth 2 begint met twee akoestische gitaren die zowel tijdens het concert als op de CD (2) naar mijn smaak te hard klinken. De CD's klinken verder overigens (gelukkig) veel beter dan de Merlin Bard Of the unseen CD, deze is o.a. erg vlak (maar daar is al genoeg over gezegd).

Ik deel wel enigszins de kritiek wat de show aspecten betreft, dit kan beter. Maar je moet wel bedenken dat KAYAK natuurlijk veel beperktere (financiële) middelen heeft als bijvoorbeeld een JvandeE en een show niet tot in den treure kan fijn slijpen voor de eerste uitvoering(en). Ik weet zeker dat de shows beter zullen worden (ik hoop dat te zien op 11 juni in Apeldoorn). Overigens vind ik de show ondergeschikt aan de fantastische nummers van KAYAK, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ook de zangeressen kwamen wat minder (verstaanbaar) uit de verf dan de heren, maar dat kan aan het theater hebben gelegen, ik zat op het balkon een beetje in een hoekje. Als de zangeressen net wat meer volume van de geluidstechnicus hadden gekregen, zouden ze wat verstaanbaarder en meteen wat prominenter zijn geweest en is tevens het verhaal beter te volgen. Gelukkig heb ik na het concert in Nieuwegein de dubbel CD kunnen kopen, want hij is in de winkel nog niet of nauwelijks verkrijgbaar. Als de pers meer aandacht aan KAYAK en Nostradamus in het bijzonder zouden schenken, verandert dit wellicht. Ik heb de CD's al een paar keer aandachtig beluisterd en afgezien van het wat hoge volume van de rustige delen, een paar kleine storingkjes en wat ruis klinken ze erg goed. KAYAK: Ik vind het grote klasse wat jullie presteren !! Tot in Apeldoorn. Willem 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten