zaterdag 9 april 2022

Aeranea en Blackbriar * 7 april 2022, De Helling - Utrecht

 


Setlist Aeranea:
Your Idols Awaken, Run, Forgotten & Numb, Rise Again en Puppet of Misery.
Setlist Blackbriar:
Madwoman In The Attic, The Seance, Weakness And Lust, I'd Rather Burn, Selkie,
Fairy Of The Bog, Beautifull Delerium, Stone Cold Body, Walking Over My Grave,
Deadly Diminuendo, Arms Of The Ocean, Mortal Remains, Confess, Lilith Be Gone en Until Eternity.

Proost


Aeranea

Eindelijk was het weer eens zover, we gingen naar een live optreden. Nadat het allemaal onderuit was gegaan vanaf februari 2020 door die vermaledijde corona hadden we in die ruim twee jaar alleen in 2021 met veel geluk één concert en twee festivalletjes gedaan. Waarvan één ook nog eens zittend op en stoel… Nadat ik uit mijn werk kwam, heb ik na het eten mijn spulletjes gepakt. Telkens had ik het gevoel iets te vergeten maar dat ontdekte ik pas vlak voordat het concert begon. We waren keurig op tijd in de zaal en we konden mooi nadat we een biertje hadden gehaald links vooraan bij het podium gaan staan.


De band komt uit Duitsland


De mooie backdrop van Blackbriar

Toen de support act Aeranea begon kwam ik erachter, mijn oordopjes... Gelukkig is de muziek van vanavond niet echt kneiterhard, hoewel het bij Blackbriar af en toe toch goed tekeer ging. De band Aeranea heeft al eens eerder als support voor Blackbriar gespeeld en deze Duitse alternatieve metalband maakt een mix van verschillende stijlen waaronder metal, industrial en elektronische muziek.


Mooie start van het optreden


Zangeres Zora Cock

Toen kwam de tweede aap uit de mouw. Blijkbaar had het aan knopje van mijn fotocamera een hele tijd op "on" gestaan waardoor mijn batterij leeg was gelopen. Hierdoor dus helaas geen ingezoomde foto's van dit muziek avondje maar alleen foto's gemaakt met mijn smartphone. Doordat iedereen blij was dat er weer eens live muziek te genieten was, was de sfeer vanaf het begin af aan uitstekend. Er werd meegeklapt en hier en daar zelfs meegezongen met de zangeres van Aeranea. Leuke opener maar eerlijk gezegd ook niet meer dan dat.


Een sfeervol moment in de set


En nog een keer zangeres Zora Cock

De in 2012 opgerichte alternatieve gothic/metal band uit Assen Blackbriar heeft inmiddels aardig wat aanhang, zo heeft het nummer Until Eternity inmiddels al ruim 17 miljoen views op YouTube gehad. Zo is het opvallend dat de band een heleboel mooie clips op YouTube heeft staan, check ze zou ik zeggen. Zangeres Zora Cock werd geïnspireerd door Halestorm en wilde vanaf dat moment maar één ding, leadzangeres worden in een rockband. Ook wordt de vergelijking nogal eens gemaakt met Kate Bush, maar dat vind ik wat overdreven. Joost van den Broek heeft het enige en laatste album The Cause of Shipwreck uit 2021 geproduceerd en dat is natuurlijk wel te merken.


Mooi overzicht vanaf achterin de zaal


Prima optreden

De band begon al gelijk met serie zeer sterke nummers, Madwoman In The Attic, The Seance, Weakness And Lust en I'd Rather Burn waardoor de stemming er meteen goed in zat. Opvallend van deze band vind ik de uitstekende melodieën die prachtig samengaan met de bijzondere stem van Zora Cock. Met Selkie zong de hele (jammer genoeg maar voor 2/3 gevulde) zaal uit volle borst mee. In dit mysterieuze nummer wordt op een verhalende manier verteld over een mythisch schepsel dat zeehonden kan veranderen in een mens. Het is misschien wat eigenaardig maar het is wel hetgeen waar Blackbriar voor staat. Met Fairy Of The Bog en vooral Beautifull Delerium was er even een rustpuntje in de set.


Ook de bassist werd regelmatig in het zonnetje gezet


Fijne show

Daarna ging het weer lekker los, Stone Cold Body, het duistere Walking Over My Grave, met Deadly Diminuendo liet Zora zien hoe goed haar stem wel niet is. Daarna weer wat rustiger nummers met Arms Of The Ocean en Mortal Remains. Daarna Confess met het heerlijke refrein en met de knaller Lilith Be Gone werd afgesloten. Maar dat was een grapje van de band, er werd toch nog een nummer gedaan. Until Eternity sloot een heerlijk avondje af, de band bedankte het publiek uitgebreid en er werd natuurlijk een foto gemaakt. Er zit een hoop potentie in Blackbriar, hopelijk lukt het ze om een wat groter publiek te bereiken in een toch wel lastig genre, dat verdienen ze zeker namelijk.


De band bedankt het publiek


De setlist van Blackbriar




Geen opmerkingen:

Een reactie posten