zondag 22 oktober 2017

My Propane, MaYaN en Epica * 22 oktober 2017, Doornroosje - Nijmegen


Setlist My Propane:

Setlist MaYaN:
Devil in Disguise, Paladins of Deceit - National Security Extremism Part 1,
War on Terror, Stabat Mater, Insano, Human Sacrifice, Hate Me as I Am en Bite the Bullet.
Setlist Epica:
Edge of the Blade, Sensorium, Fight Your Demons, The Essence of Silence,
Universal Death Squad, Ascension - Dream State Armageddon, Dancing in a Hurricane,
Victims of Contingency, Unchain Utopia en Cry for the Moon. Toegift: Sancta Terra
(met Laura Macri en Marcela Bovio), Beyond the Matrix en Consign to Oblivion. 


My Propane


MaYaN, links Henning Basse en rechts de wapperende haren van Merel Bechtold

Op zondag 22 oktober zat ik gezellig met de familie op de bank in afwachting van Studio Sport en de race van Max in Amerika toen ik werd gebeld door m'n maatje Argo met de vraag of ik misschien zin had om mee te gaan naar Epica omdat er een kaartje over was. Ik had deze avond wel in mijn agenda gezet maar omdat er al zoveel concerten gepland stonden had ik hier maar geen kaartje voor gekocht. Nou dat was niet tegen dovemans oren gezegd, gauw omgekleed en m'n spulletjes bij elkaar gezocht. Zo zat ik dus amper een half uurtje later gezellig bij Nikki op de achterbank en gingen we met z'n viertjes op weg naar Doornroosje in Nijmegen. 


George heeft het naar z'n zin


George Oosthoek

Nadat we een biertje hadden gekocht en een kop koffie voor Saskia (waarvan de helft over de rug van een bezoeker ging) stonden we met de eerste noten van My Propane (de eerste support act van vanavond) redelijk vooraan in de zaal. We hadden een hartelijke begroeting met George Oosthoek die naast ons stond evenals Marcela Bovio. Na enkele nummers moesten ze natuurlijk backstage om zich voor te bereiden op het optreden van MaYaN. My Propane is muzikaal niet geheel mijn ding maar ik had de band ook al eens enkele jaren geleden gezien en vergeleken met toen was de band een heel stuk verbeterd. Leuk optreden. 


Laura Macrì in de spotlights


En ook Henning geniet

MaYaN stond meteen als een huis. Inmiddels is dit ook een geoliede machine met veel gave nummers en geweldige muzikanten. Zo waren er op enkele momenten wel tien man/vrouw op het podium te vinden. Frank Schiphorst op gitaar, Jack Driessen (keyboards en zang), Ariën van Weesenbeek (drums en zang), Merel Bechtold (gitaar), Roel Käller (bas) en de zangers en zangeressen Laura Macrì, Marcela Bovio, Henning Basse en George Oosthoek. 


Marcela, Mark en Henning


De tien man/vrouw van MaYaN bedanken het publiek

Pas na enkele nummers kwam ook mede oprichter Mark Jansen het podium op. Ik had de band in juni op Graspop gezien en vergeleken met toen was het geluid nu veel beter en dat is voor zo'n symfonische death metal band wel erg belangrijk. Er werd ook nog een nieuwe nummer gespeeld van een binnenkort uit te komen plaat, Hate Me as I Am. Afgesloten werd er met het geweldige Bite the Bullet. Fantastisch optreden en een toekomstig headliner lijkt me. 


Epica


Simone Simons

Bij Epica heb ik tegenwoordig het gevoel dat het alleen nog maar krakers zijn die worden gespeeld. Nu ben ik niet van het meezingen zoals Argo dat de hele avond woord voor voord en grunt voor grunt doet, maar alles wat gespeeld wordt is gewoon bekend voor me. Het blijft dan ook één groot feest en de band is zo verschrikkelijk goed dat het de perfectie wel zo langzamerhand benaderd. Ook nu was het eigenlijk wel beter dan in juni op Graspop want daar stonden ze (terecht natuurlijk) op de Mainstage maar in een zaal (en dan zeker met het goede geluid van Doornroosje) is het toch nog een veel grotere beleving. 


Coen Janssen


Simone en Coen

Er was een pit en er werd flink gesprongen (behalve dan door een soort lantaarnpaal die precies midden in onze groep stond hahaha) en we hebben met volle teugen genoten van een fantastich optreden. Na afloop zijn we natuurlijk nog een tijdje blijven hangen. Nog na gekletst met Merel (ook over de gitaarlessen die ze geeft), met Henning Basse en Mark Jansen. Ook nog met een heel aardig meisje in een rolstoel die later voor de deur tevergeefs een speciale rolstoeltaxi naar Doornroosje probeerde te leiden. Blijkbaar had de man geen routeplanner in de auto ofzo. Gelukkig kon ze weer naar binnen waar het warm was en daar een nieuwe poging ondernemen om naar huis te komen. Gelukkig was het regenen opgehouden zodat de rit over de snelweg op de terugweg naar huis een heel stuk prettiger was. Na het thuisbrengen van Nikki in Hilversum namen we in Maarssen afscheid van elkaar na een geweldige avond. 


Marcela, Simone en Laura


Fontijnen


Mark in de spotlights


Brandende vingers?


Poster van Epica


Epica - Unchain Utopia 
(filmpje gemaakt met mijn smartphone)








Geen opmerkingen:

Een reactie posten