woensdag 23 maart 2016

Vitamin X en Baroness 23 maart 2016 * Tivoli de Helling - Utrecht



Setlist Vitamin X:
Secret Police, Get in the Pit, Random Violence, Full Scale Assault, Pressure Release,

Better Get Away, Can't You See Now, Deal With It en See Thru Their Lies.
Setlist Baroness:
Kerosene, March to the Sea, Morningstar, Shock Me, Board Up the House, Green Theme, The Iron Bell, Fugue, If I Have to Wake Up (Would You Stop the Rain?), Chlorine & Wine, The Gnashing, Try to Disappear, Desperation Burns en Eula. Toegift: Isak en Take My Bones Away.



Vitamin X met Marc Emmerik op gitaar

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit van mijn leven op de fiets naar een concert ben geweest. Maar gisteravond 23 maart 2016 was het zover, vanaf huis 10km fietsen naar de Helling waar Baroness ging optreden. Was in een kleine drie kwartier al voor de deur en moest nog even wachten voordat we naar binnen konden. Blijf dat toch een gemiste kans vinden voor veel van dit soort zaaltjes. Gooi die tent gewoon open om 18:00 uur of iets dergelijks, draai een lekker stukje muziek, bied een hapje aan en de meeste bezoekers zullen ook vast en zeker wat drankjes nemen. Toch een mooie bron van wat extra inkomsten lijkt me. 


Zanger Marko Korac stond nauwelijks stil

Maar goed, stond lekker vooraan in de zaal toen de support Vitamin X begon. Pfffff dit was toch wel erg matig, lang geleden zoiets meegemaakt. Het enige wat leuk was was dat de punknummers erg kort duurden en de 17 nummers er in amper een half uur uit werden gesprongen. De band was super enthousiast met als toppunt de Mexicaanse springboon znager Marko Korac, had hij hierdoor ook zijn beenblessure opgelopen? Tussendoor maar even naar de bar gegaan en gekeken of Tiske er al was en onder het genot van een biertje naar de merchandisestand gegaan. 


Baroness

Toen Baroness begon waren Tiske en Lauke ook gearriveerd, Lauke bleef bij zijn collega achterin de zaal en ik ging met Tiske weer lekker vooraan staan in de uitverkochte Helling. Vooraan was het eigenlijk nog minder vol dan achterin bij de deuren, maar dat fenomeen doet zich bij de Helling wel vaker voor. Het werd weer een heerlijk optreden (net als in augustus jongstleden), wel deden de nieuwe nummers het bij mij wat minder goed (nog) dan de oude krakers. Grappig is wel dat bij de nummers van de Purple plaat het licht paars is op het podium en bij de nummers van Yellow & Green deze kleuren de boventoon voeren. Alleen met Isak zijn de lampen rood en bij The Gnashing blauw, van deze platen werd dus maar één nummer gespeeld. 


Heerlijk optreden

In het middengedeelte van het optreden kregen we even een wat rustiger periode met Fugue en Chlorine & Wine. Moet wel zeggen dat ik dus vooral heb mee lopen blèren met de oudere nummers en vooral natuurlijk met de geweldige afsluiter Take My Bones Away. Na afloop nog even nagebabbeld met onder andere George Oosthoek en toen weer op m'n fietsje naar huis. Helaas begon het steeds harder te regenen dus was ik aardig nat toen ik om 00:30 uur aankwam na een heerlijk avondje. 



If I Have to Wake Up (Would You Stop the Rain?)


Mooi licht


Zanger/gitarist John Baizley


En nog een keer John


Hieronder mijn eigen gemaakte filmpje (met m'n smartphone)
van Baroness (Take My Bones Away (gedeelte)) op youtube:












Geen opmerkingen:

Een reactie posten