woensdag 3 juni 2015

Powerized en Helloween * 3 juni 2015, De Boerderij - Zoetermeer




Setlist Powerized:
Intro, Where Worlds Meet the Eye, Satan's Bat, Ire of the Monster,
Intro 2, My Creed, A Capella Intro en Master of Deceit.
Setlist Helloween:
Dr. Stein, Eagle Fly Free, My God-Given Right, Steel Tormentor, Mr. Torture,
Waiting for the Thunder, Straight Out of Hell, Heroes, Drum Solo, Where the Rain
Grows, Lost in America, If I Could Fly, Power, Medley: Halloween / Sole Survivor / I
Can / Are You Metal? / Keeper of the Seven Keys. Toegift: Future World en I Want
Out.


Flinke rij voor de deur van de Boerderij

Setlist Powerized

Na Uriah Heep nu opnieuw in m'n eentje naar de Boerderij. Gek dat mensen nog niet weten waar en wanneer ik naar een concert ga, op mijn eigen blog staat keurig (soms al bijna een jaar van tevoren) waar ik al kaartjes voor heb en anders zie je het ook wel bij mijn evenementen op Facebook of last.fm. Maar goed ik vermaak me toch wel en ook deze keer had al snel een maatje (Ron uit Rotterdam) waar ik gezellig een biertje mee kon drinken en over de muziek kon lullen. Er stond bij aankomst al een flinke rij voor de deur maar bij de Boerderij hebben ze alles prima onder controle, na het openen van de deur was iedereen zo binnen. 


Zanger Nick Holleman heeft een uitstekende stem

Gitarist Bart "Gijs" Geisen

Setlist van Helloween

In het voorprogramma vanavond Powerized een Nederlandse power metal band met invloeden van Dragonforce, Powerwolf en Avantasia. Zanger Nick Holleman heeft een uitstekende stem en is op dit moment zelfs ook leadzanger van de zeer bekende Amerikaanse metalband Vicious Rumors. Hij wist de gehele show de hoge uithalen vast te houden en ondertussen onderhield hij zich ook nog eens enthousiast met het publiek. Hij deed dit alleen wel erg vaak (die lange uithalen dus) zodat het me op een gegeven moment wel wat begon te irriteren. Maar goed een leuk optreden van een band met talent die enkele jaren geleden meegedaan had aan de Benelux finale van Emergenza als Your Soul Please (toen nog zonder toetsenist) en de tweede plaats behaalde.


Het fraaie drumstel

Zanger Andi Deris en bassist Markus Großkopf

Om half tien was het dan eindelijk zover: Helloween! Het was voor mij een "belangrijk" avondje daar ik nadat ik een heerlijk optreden van de band had gezien in de Effenaar op 6 december 2010 een wat tegenvallend concert (vooral de mindere stem op die dag van Andreas "Andi" Deris) had meegemaakt op Graspop in 2013. Dat zat me nog een beetje dwars dus wilde ik vanavond eens meemaken hoe één van mijn favoriete power metalbands het er vanavond af zou brengen. Nou dat behoefde geen discussie, in één woord super! Natuurlijk zijn de lange uithalen van Andreas wel wat korter geworden door de jaren heen maar dit was niet storend en de zang was prima in orde. 


Nogmaals bassist Markus Großkopf

Andi is druk met het publiek

Geopend werd er met een paar "oude" krakers (Dr. Stein en Eagle Fly Free) dus de stemming zat er meteen goed in. Toen werd het eerste (titel) nummer van de net uitgekomen plaat My God-Given Right gespeeld. Wat een geweldig (live) nummer is dit. Ik denk niet dat dit nummer ooit nog van de setlist verdwijnt. Vooral de interactie en het meezingen van het publiek is met dit nummer geweldig leuk. Later in de set werden er nog twee nieuwe nummers gespeeld, Heroes deed het ook erg goed maar Lost in America viel me live wat tegen. Met Steel Tormentor en Mr. Torture zakte het even wat weg maar de serie van Waiting for the Thunder, Straight Out of Hell, Heroes, Drum Solo (dat had dan weer niet zo gehoeven), Where the Rain Grows was voor mij het hoogtepunt van de avond. 


Mooi gitarenrijtje

Heerlijk die twee gitaristen

Leuk is ook de interactie van vooral zanger Andi Deris met het publiek. Zo zette ik een keer grote ogen op toen ie me aankeek, deed hij dit natuurlijk ook, lachen. Tussendoor leuke grapjes en het publiek flink opjutten, ook bassist Markus Großkopf is hier veel mee bezig. Je kunt veel roepen over pretmetal enzo, maar de laatste plaat is heel volwassen en daar staan geweldige metal nummers op. Afgesloten werd de set door een medley, dit deed de band ook toen ik ze de vorige keer in de Effenaar zag. Erg leuk en een prima manier om nog wat goede nummers in snel tempo voorbij te laten komen. De toegift bestond weer uit twee oude successen, Future World en I Want Out. Waarbij de zaal bij het laatste nummer flink moesten meeklappen en uit volle borst diverse keren OUT moesten schreeuwen. Zo kwam er een einde aan een hele leuke avond en ging menigeen tevreden én met schorre stem (waaronder ikzelf) weer naar huis. 


Drumsolo......

Helemaal rechts in het midden van de foto sta ik (foto Eus Straver)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten