donderdag 14 mei 2015

Van Halen Tribute 5150 en Uriah Heep * 14 mei 2015, De Boerderij - Zoetermeer




Setlist Van Halen Tribute 5150:
Good Enough, Atomic Punk, Panama, Judgement Day, Aint Talkin', 
Bout Love, Poundcake, Why Can't This be Love, Runnin' With the Devil, 
Hot For Teacher, Eruption en You Really Got Me. 
Setlist Uriah Heep: 
Speed of Sound , The Hanging Tree, The Law, The Outsider, Sunrise, Stealin', 
The Magician's Birthday, What Kind of God, One Minute, Can't Take That Away, 
July Morning en Lady in Black. Toegift Gypsy en Easy Livin'.


Frank Dries (basgitaar) en gitarist Sebas Honing (Van Halen Tribute 5150 band)

Het boeltje werd lekker opgewarmd met een prima zanger Stan Verbraak

Helaas was er deze keer niemand die me wilde vergezellen naar weer eens een avondje Uriah Heep. Maar dat weerhield me niet om toch te gaan, het was inmiddels alweer bijna vier jaar geleden (30 mei 2011) dat ik de band in actie gezien had. Wel besloot ik met de auto te gaan dat scheelde in elke geval op de heen én terugweg een uur(!) reistijd. De zaal was negenoeg uitverkocht en zoals bijna altijd had ik meteen aanspraak, deze keer een zeer goed Engels sprekende Duitser genaamd René die pas sinds 2012 concerten bezocht en inmiddels hieraan verslaafd was geraakt. 


Lekker gitaarduo


De setlist van vanavond

De avond begon met een van Halen coverband. Nu hou ik niet zo van covers en ook niet zo van Van Halen maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat dit een uitstekende band is en dat het toch wel een leuk optreden werd. Een prima keuze van de set alleen Jump ontbrak en vond ik jammer. Maar goed daar zal dan wel een reden voor zijn, misschien is de vloer van het podium in de Boerderij niet sterk genoeg of is de riff te ingewikkeld? 
De spots gaven de letters telkens een andere kleur

Bassist Davey Rimmer is de vervanger van de op 21 mei 2013 veel te vroeg overleden Trevor Bolder

Zo was het om 21:45 tijd voor de headliner van vanavond, Uriah Heep. Er zijn de laatste jaren wel een paar (gedwongen) wisselingen geweest in de line-up van de band. In 2007 is onze grote vriend en drummer Lee Kerslake uit de band gestapt om gezondheidsredenen en in 2013 is heel triest bassist Trevor Bolder overleden aan kanker. Drummer Russell Gilbrook had ik al een paar keer eerder "meegemaakt" en dat is wel een topper. Bassist Davey Rimmer is ook bepaald geen slechte, alleen vanavond (of misschien wel vaker) moet ik zeggen dat de bas wel een beetje teveel boven de muziek uitkwam. Of was dit speciaal om Trevor te gedenken? Eén minpuntje wil ik ook nog wel aanstippen, de band mag het geluid wat mij betreft best iets minder hard zetten. 
Uriah Heep verzorgde weer eens een topavondje

Bernie Shaw haalt 't uit z'n tenen

Zoals altijd weet zanger Bernie Shaw op een uitstekende manier het publiek aan zich te binden door zijn leuke gesprekjes tussen de nummers door en zijn enthousiasme. Wat dit betreft lijkt de man nog steeds op een dertiger. Geopend werd met een mix van oud en nieuw werk Speed of Sound, The Hanging Tree, The Law en The Outsider voordat de zaal pas echt los ging op de eerste klassiekers Sunrise en Stealin'. Helaas werd de feeststemming daarna onderbroken (hoe wrang) door The Magician's Birthday. Dit is misschien leuk om thuis te luisteren maar voor een live optreden mag dit wat mij betreft achterwege blijven. Gelukkig was het daarna alleen nog maar leuk met natuurlijk als hoogtepunt de laatste vier nummers July Morning, Lady in Black, het geweldige Gypsy en Easy Livin'. Zo kwam er een einde aan een heerlijk avondje en wat mij betreft niet de laatste keer Uriah Heep! 
Mick Box blijft een heerlijke en leuke gitarist

De band bedankt het publiek (en andersom) voor de heerlijke avond







Geen opmerkingen:

Een reactie posten