vrijdag 27 februari 2015

Kingfisher Sky en Delain * 27 februari 2015, De Kelder - Amersfoort


Setlist Kingfisher Sky:
Craving, Hypnos, Open Eyes, I'm Not Alone,
Mercy on This Wounded Heart en Rise from the Flames.
Setlist Delain:
Mother Machine, Get the Devil Out of Me, Army of Dolls, Stardust, Electricity,
Milk and Honey, Sleepwalkers Dream, The Gathering, See Me in Shadow, Here Come
the Vultures, Sing to Me, Pristine, April Rain en Not Enough. Toegift: The
Tragedy of the Commons (live premiere), Virtue and Vice en We Are the Others.


Kingfisher Sky

Zangeres Judith Rijnveld

Robin is een grote fan van Delain dus toen ze op vrijdagavond 27 februari een optreden planden in de Kelder in Amersfoort was de keus snel gemaakt. Ik zelf was nooit zo kapot van de band, maar door het laatste optreden in het voorprogramma van Sabaton in 013 was ik er toch anders over gaan denken. Dit was gewoon erg goed geweest en dus was het leuk om de band nu eens als headliner te zien optreden. Ik had me voorgenomen om met het openbaar vervoer te gaan, konden we lekker een biertje drinken. Helaas kreeg ik wel onverwachts te horen dat ik op zaterdag moest (over)werken maar dat weerhield ons er niet van om aan het gerstenat te gaan (had er de volgende dag wel een klein beetje last van).

Get the Devil Out of Me

Merel

In het voorprogramma vandaag stond de Nederlandse female fronted band Kingfisher Sky. Ik had de band nooit eerder live gezien en ik vond het niet verkeerd. Grappig is dat de band net als Epica en Delain ontstaan is door een vertrek van een bandlid (in 2001) van Within Temptation, in dit geval door drummer Ivar de Graaf. Samen met de klassiek geschoolde zangeres Judith Rijnveld maakt de nieuw gevormde band muziek die niet aan een bepaald genre of stijl zijn gebonden. Een leuke extra attractie is dat de band beschikt over een celliste, Maaike Peterse heeft een grote rol in de composities van de band. Wel was de zang een aantal keer niet helemaal zuiver. Afgesloten werd de korte set met het lekkere nummer Rise from the Flames.

Lekker sfeertje

Het was inmiddels behoorlijk druk geworden, de zaal was op het laatste moment toch geheel uitverkocht geraakt. Toch konden we redelijk eenvoudig bij de bar komen, netjes van de Kelder dat ze de boel niet helemaal volproppen tot het laatste gaatje. Om het verhaal dus helemaal af te maken is het wel leuk om te vertellen dat dus ook Delain is ontstaan door een vertrekker bij Within Temptation. In dit geval in 2002 door Martijn Westerholt. Het begon als een project waarvoor Westerholt verscheidene muzikanten uitnodigde. Met deze projectleden werd het debuutalbum Lucidity opgenomen. Charlotte Wessels werd de hoofdzangeres, die in de meeste nummers te horen is, de andere projectleden waren onder andere Marco Hietala van Nightwish, Ad Sluijter en Ariën van Weesenbeek van Epica, Liv Kristine van Leaves' Eyes en Sharon den Adel van Within Temptation. Pas later werd er, om ook live op te kunnen treden, een vaste band gevormd. Naast Martijn en Charlotte bestaat deze nu uit Ronald Landa (grunts en gitaar), Rob van der Loo (basgitaar) en Sander Zoer (drums).

Collage van Charlotte

Gaaf optreden

Het optreden ging lekker stevig van start met Mother Machine en Get the Devil Out of Me. Hierdoor zat de sfeer er gelijk goed in en er was veel interactie met het publiek. Duidelijk is wel dat de band inmiddels genoeg lekkere nummers heeft om een avond te vullen. Ook Charlotte is behoorlijk gegroeid als persoonlijkheid én als zangeres. Het geluid was vanaf het begin af aan uitstekend, alle instrumenten en de zang waren goed te horen. In het midden van de set werd mijn lievelingsnummer gespeeld (The Gathering), duidelijk dat dit nummer samen met Marco Hietala van Nightwish gemaakt is. Charlotte bedankte nog alle trouwe fans door te vragen wie er voor het eerst bij een optreden van Delain was, daarna wie er voor meerdere keren bij was, om uiteindelijk een fan te knuffelen die er voor de 150e keer bij was vanavond.


Jammer genoeg weer afgelopen

Ik met Charlotte

Robin met Charlotte

Afgesloten werd er met April Rain en Not Enough. Natuurlijk kwam de band al snel terug voor een toegift van drie nummers. Begonnen werd er met het nieuwe nummer Tragedy of the Commons, daarna Virtue and Vice en het poppy (maar wel met een mooie boodschap) We Are the Others. Ik was inmiddels wel om, ik vond het een erg geslaagd optreden en heb me geen moment verveeld. We zijn nog even nagebleven, Robin heeft handtekeningen verzameld en we zijn met de diverse bandleden op de foto gegaan. Ook leuk dat we Merel weer spraken, zij was vanavond als gast gitariste aanwezig. We hadden haar ook bij MaYaN en bij het vorige optreden van Delain gesproken. Ook haar moeder en zus waren er vanavond (weer) bij. Na een broodje kroket en een frietje op Utrecht centraal waren we om half één weer thuis na een geslaagd avondje.  


Handtekening van Otto Asueer Jacob Baron Schimmelpenninck van der Oije 

Na het concert op de foto (2x Merel, Timo Somers en Otto)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten