zondag 11 januari 2015

Battle Beast, Delain en Sabaton * 11 januari 2015, 013 - Tilburg



Setlist Battle Beast:
Far far Away, Black Ninja, Touch in the Night, Madness, Iron Hand en Out of Control.
Setlist Delain:
Mother Machine, Get the Devil Out of Me, Army of Dolls, Go Away,
Pristine, Not Enough, The Gathering, Tell Me, Mechanist en We Are the Others.
Setlist Sabaton:
Ghost Division, To Hell and Back, Carolus Rex, The Carolean's Prayer (in het Zweeds),
Gott Mit Uns (in het Zweeds), 40:1, 7734, Resist and Bite, Far from the Fame,
Swedish Pagans, Uprising, Night Witches, Primo Victoria en Metal Crüe.

Enorme rij

We hadden al een tijdje uitgekeken naar deze avond. Ik omdat ik een echte Battle Beast fan ben, Robin is een fan van Delain en we vinden alledrie Sabaton erg leuk. Voor ons waren het eigenlijk drie headliners dus kon het van te voren eigenlijk al niet stuk. Toen we aankwamen in Tilburg stond er al een enorme rij mensen voor de deur, de rij ging zels al de bocht om de volgende straat in...... Gelukkig hadden we het goed gepland, toen we aansloten gingen de deuren open en waren we toch nog betrekkelijk vlot binnen. We konden een goede plek vinden, zelfs nog behoorlijk vooraan in de dik uitverkochte zaal. 

Mijn band: Battle Beast!

Metal zoals metal hoort te zijn (op één nummer na dan...)

Om 19:30 begon Battle Beast en de band kreeg een half uurtje de tijd om het visitekaartje af te geven. Ik heb de band tot nu toe elke keer dat ze in Nederland geweest zijn gezien (inmiddels vijf keer), de laatste keer als headliner in Estrado (Harderwijk). Vanavond dus maar zes nummers en het begon prima met het nieuwe nummer Far Far Away en daarna de kraker Black Ninja. Helaas kwam daarna het nieuwe nummer Touch in the Night en dit Abba-achtige nummer is helaas een miskleun. Ook de zaal reageerde nauwelijks op dit liedje en het lijkt me duidelijk dat de band dit soort probeersels zo snel mogelijk moet stoppen. Ook het volgende nieuwe nummer Madness is geen geweldige compositie maar is gelukkig wel weer écht Battle Beast. Gelukkig kwamen daarna nog twee super nummers, Iron Hand (dit is een top metal nummer) en Out of Control. Zo werd het toch nog lekker afgesloten. 

Delain maakte een prima indruk

Merel Bechtold (MaYaN) doet mee met Delain in deze tour

Nu was het de beurt aan Delain. Hier had ik zelf niet veel verwachtingen van maar ik moet eerlijk zijn, het was gewoon goed. Live zit er veel meer pit in en de band heeft best een aantal goede nummers. Het eerste nummer Mother Machine ramde er gelijk goed in en daarna was het gezellig meedoen met Get the Devil Out of Me. Pristine is gewoon een hele goede compositie en met Not Enough deed de gehele zaal lekker mee. Verder vond ik de nummers The Gathering (Nightwish!) en Tell Me, Mechanist zeer de moeite waard. Leuk was dat Merel Bechtold (MaYaN) vanavond meedeed met Delain en dat haar moeder vlak bij ons uit haar dak stond te gaan. Al met al dus toch een zeer geslaagd optreden. 


Charlotte Wessels had het erg naar haar zin

Zwaar vol 013

Om 21:30 begon Sabaton. De organisatie had de avond een half uurtje vervroegd en dat was maar goed ook want al die mensen moesten toch ook weer naar huis op zo'n zondagavond. Ik noem zelf Sabaton vaak de Status Quo van de 21e eeuw. Niet omdat de muziek zo verschrikkelijk daar op lijkt maar omdat het net als Quo allemaal niet zo ingewikkeld is. Nou fuck dat dan maar, ik vind het heerlijk zo'n avondje Sabaton. Verder denk ik dat hierdoor veel jongeren in aanraking komen met de Metal en daardoor ook weer verder gaan "zoeken". De band straalt zeer veel plezier uit en dat kun je ook wel zeggen van het publiek, wat een feestje is het toch elke keer weer met deze band. Er werd gelijk met een kraker gestart, Ghost Division is een heerlijk Sabaton nummer. Zelf vond ik de verrassende nummers 7734 en Resist and Bite wel erg leuk in de set van vanavond. 


Sabaton maakt er gelijk een feestje van

Gitaren!

Het publiek mocht diverse keren kiezen tussen twee nummers en de band laat daarmee zien dat het niet allemaal van te voren vast staat wat er op zo'n avond gespeeld gaat worden. Tegen het einde kwamen nog de heerlijke nummers Swedish Pagans en Uprising voorbij, al had de laatste bijna niet gespeeld geworden omdat het weinig scheelde in de keuze van de fans tussen dit nummer en White Death. Het publiek scandeerde regelmatig Sabaton, Sabaton en Bier en Tieten tussendoor, zal wel komen omdat we in Brabant waren denk ik. Grappig was wel dat Joachim uit zijn broek was gescheurd en de zaal riep dat ie deze uit moest doen en over zijn hoofd moest trekken.

Joakim Brodén

Nadat de heerlijke nummers Swedish Pagans en Uprising voorbij waren gekomen werd de avond afgesloten met Primo Victoria en Metal Crüe. Ik blijf het gek vinden dat de laatste twee nummers niet worden omgedraaid omdat Primo Victoria veel meer losmaakt in de zaal dan Metal Crüe. Ja en toen moest Joachim er toch aan geloven nadat de hele zaal weer scandeerde dat hij zijn broek over z'n hoofd moest trekken, deed hij dit. Tot grote hilariteit van het talrijke publiek natuurlijk. Daarna gooide hij zijn broek in het publiek die zich als een groep hongerige wolven op stortten. De beveiliging dacht eerst dat er een knokpartij was maar het waren gewoon tien man die geen van allen de broek van Joachim los wilden laten. Misschien nog wel hilarischer was dat we een kwartier later bij de merchandising stonden en al deze gasten hier rollend binnen kwamen roepend om een schaar...... 


Primo Victoria!

Broek op z'n hoofd...

Daar moet natuurlijk aan getrokken worden...

Lees ook een review op:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten