donderdag 16 mei 2013

Eternal Flight, Nightmare en Circle II Circle * 16 mei 2013, De Pul - Uden


Setlist Eternal Flight:


Setlist Nightmare:

Intro, The Preacher, Sunrise in Hell, Eternal Winter, Burden of God, Children of the Nations, Cosmovision, Gospel of Judas, Crimson Empire en Heaven & Hell.
Setlist Circle II Circle:
Edge of Thorns, He Carves His Stone, Lights Out, Skraggy's Tomb, Labyrinths, Follow Me, Exit Music, Degrees of Sanity, Conversation Piece, All That I Bleed, Damien, Miles Away, Sleep, Diamond Blade, Epiphany en Fear of the Dark.



Eternal Flight was een leuke opwarmer

Met een steen op mijn maag ging ik Hans om 18:00 uur ophalen op station Maarssen om naar de Pul in Uden te gaan. Dit omdat het B1 team van Robin nogal onverwacht een beslissingswedstrijd moest spelen op neutraal terrein (bij Altius) tegen de Zuidvogels. Deze pot zou om 19:00 uur beginnen en de beslissing brengen of het team degradatie nacompetitie wedstrijden moest gaan spelen. Ik was bijna alle wedstrijden dit jaar geweest en misschien wel de belangrijkste ging ik nu missen. Hans had de kaart voor dit avondje van mij gekregen voor zijn verjaardag en met de nodige opstoppingen, het was slecht weer en het verkeer stroopte steeds weer op, kwamen we ongeveer 19:15 uur aan bij de Pul. We konden meteen naar binnen en na een biertje begon het eerste voorprogramma al.


Nightmare is een prima band


Bassist Yves Campion was een toffe gast


Eternal Flight, een powermetal band, was zeker niet slecht maar er waren nog maar heel weinig mensen. De zanger en bassist probeerden nog wel het publiek mee te krijgen maar dat ging niet al te best. Natuurlijk stond ik wel af en toe mee te klappen en kreeg als dank nog een keer een microfoon onder m'n neus gehouden. Na dit aardige opwarmertje kwam Nightmare. Ik was wel bekend met deze muziek en het heeft wel wat weg van Dio (ook de zanger lijkt er wel wat op). Ook Hans zei op een gegeven moment, het lijkt wel wat op Dio. Laat de band de set nou ook nog afsluiten met Heaven & Hell van Black Sabbath uit de Dio tijd..... Wel een leuk optreden en ook deze Franse band had veel interactie met het publiek. We hadden af en toe met Renate contact gehad via WhatsApp en na een 0-1 achterstand werd het uiteindelijk 6-1 voor OSM. Dus bleven de mannen in de hoofdklasse en was ik mijn steen gelukkig ook kwijt......

De opening was meteen knallend met Edge of Thorns


Twee prima gitaristen waarvan één nogal de aandacht trok


Nu was het tijd voor Circle II Circle. Het was inmiddels wel duidelijk dat het weer een latertje ging worden, het was dus maar goed dat we met de auto waren. Blijft toch wel slecht dat de zalen hiermee vaak in de programmering geen rekening houden. De zaal was inmiddels wel beter gevuld maar lang niet uitverkocht. Vanavond zou de band de gehele Edge of Thorns plaat spelen dus de opening was meteen al zalig met het titelnummer. Het bleef de hele avond toch wel erg lekker, ik moet zeggen dat veel nummers live beter op mij overkwamen dan op de plaat. Het werd dus al met al een reis terug in de tijd, eigenlijk een Savatage optreden zonder John Oliva. Ik had Savatage nog gezien in 1996 en 2002. De band speelde erg strak en vooral de opvallende jonge gitarist Bill Hudson was erg goed. 

Zachary Stevens heeft natuurlijk een geweldige stem


Drumkit en tattoos


Wel gek dat Circle II Circle nooit los is gekomen van de Savatage periode. De vorige toer hadden ze de Wake of Magallan plaat gespeeld en nu dus weer Edge of Thorns. Ik moet ook wel zeggen dat ik de Circle II Circle platen lang niet zo sterk vind als wat onze vriend John Oliva met zijn nieuwe band Pain doet/deed. Deze composities zijn een heel stuk knapper. Maar goed, het werd toch wel een zeer geslaagde avond met vooral een hoop Savatage fans en Zachary Stevens heeft natuurlijk een geweldige stem. Kreeg wel af en toe het gevoel dat hij een loopje met het publiek nam door zijn manier van klappen en gezichtsuitdrukking. Nadat de plaat in zijn geheel gespeeld was ging de band weg. Natuurlijk kwamen ze weer terug en werd er afgesloten met twee Circle II Circle nummers, Diamond Blade en Epiphany. Waren prima nummers maar vooral de laatste leek in veel opzichten toch wel sterk op het gave Savatage nummer Chance. Vond het wel jammer dat deze (één van mijn lievelingsnummers) niet speelden omdat ze dat in de week hiervoor in Wuppertal wel gedaan hadden.


De toetsenman ging nu achter de microfoon 
en Zachary Stevens achter de drumkit


Plectrum gevangen van Christian Wentz


De avond was nu afgelopen ware het niet dat het publiek wilde dat de band terugkwam. Zachary Stevens ging achter de drumkit zitten en onze toetsenman nam de microfoon over. Nu werd er plotseling Fear of the Dark van Iron Maiden ingezet en de zaal ging behoorlijk los. Erg grappig en een mooie afsluiting van een toffe avond. Alle leden van de diverse bands liepen na afloop nog gezellig in het rond en nog even een babbeltje gemaakt met een paar gasten. Om 00:30 uur waren we weer keurig thuis en na een biertje lekker m'n mandje in gegaan.


En natuurlijk lukte het weer
om de setlist mee te krijgen...

Hieronder mijn eigen gemaakte filmpje
(met m'n gsm) van Circle II Circle op youtube:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten