zondag 16 september 2012

Akelei, The 11th Hour en The Gathering * 16 september 2012, Tivoli de Helling - Utrecht


Setlist Akelei:
Heden, De Zwaarte en Meer Dan Je Ziet.
Setlist The 11th Hour:
Origins OF Mourning, We All Die Alone, In The Silent Grave, The Death Of Life, Tears Of The Bereaved en One Last Smoke.
Setlist The Gathering:
Always..., The Mirror Waters, In Sickness And Health, King For A Day, Second Sunrise, Stonegarden, Gaya's Dream en Subzero.



Akelei, Nederlandstalige doom metal


Gaaf optreden van The 11th Hour

Kom ik donderdag 13 september thuis vanuit m'n werk heb ik een mailtje van Aardschok. Volgens een zekere André heb ik twee kaartjes gewonnen met een prijsvraag over de Gathering (wie zingt er in The Gathering in de bezetting uit 1992? Mijn antwoord: Marike Groot en Bart Smits). Ik had zelf al aan dit concert gedacht maar ik had de laatste en komende tijd nogal veel concerten staan dus deze had ik maar even overgeslagen. Maar nu kaartjes gewonnen, dat sla je natuurlijk niet af. Argo gevraagd of ie mee wilde en dat was niet aan dovemansoren (nou ja, met al die concerten) gesteld. Deze keer maar wel met de auto gegaan, zat er nog een beetje doorheen en moest de volgende dag (maandagmorgen) alweer vroeg op.


Gitarist René Rutten en toetsenist Frank Boeijen


Zanger Bart Smits is nogal hyper

Akelei beet de spits af om half acht en bij het tweede nummer had ik pas in de gaten dat het Nederlandstalig was... Best wel aardig deze band, ze mochten drie nummers spelen. Daarna kwam The 11th Hour, hier had ik wel naar uitgekeken. De laatste cd die had ik best vaak gedraaid (en nu gekocht) en vond ik erg sterk. De band begon erg goed maar gaandeweg kachelde het wat in en vond ik het zelfs wat saai. De laatste twee nummers en vooral de afsluiter One Last Smoke waren gelukkig wel weer wat lekkerder. Heel eerlijk gezegd vind ik het op de cd toch wat beter, maar doom is zowiezo live altijd wat lastig. Toen we op de terugweg de gekochte cd van The 11th Hour (Lacrima Mortis) in de speler stopten had Argo precies hetzelfde gevoel.

Marike Smits op de achtergrond


Even de elektronica testen

Van inslapen was bij het optreden van The Gathering geen sprake. Goeiedag wat ging onze zanger Bart Smits tekeer. Hij had zijn ADHD pilletjes zeker vergeten in te nemen. Een groot verschil met de huidige Gathering waar vooral mooie sfeervolle en vaak rustige muziek word gemaakt. De hele debuut cd Always (1992) werd gespeeld. Deze was in die periode behoorlijk vernieuwend geweest, gestoeld op deathmetal met een duidelijk eigen geluid. Grunter Bart Smits werd bijgestaan door zang van Marike Groot en de nummers zijn door keyboardpartijen (en elektronica) voorzien van een symfonisch tintje. Deze Always... werd heel goed ontvangen in binnen- en buitenland maar helaas wilde de band daarna een andere weg inslaan en werden Bart en Marike bedankt voor hun diensten. Het was wat ons betreft in ieder geval een erg geslaagd en energiek optreden, maar jammer genoeg duurt de cd maar 48 minuten en was de avond snel (om 22:30 uur) afgelopen. Voordeel was dat we op zondagavond toch nog lekker op tijd naar bed gingen! 


CD'tje met de handtekening van zanger Ed Warby



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten